Παρασκευή, 15 Μαΐου 2015

Η οικογένεια Χατζηπαναγιώτου και το «29» του 5ου ΚΤΕΛ

Η σύντομη ιστορία τεσσάρων παλιών λεωφορείων
 που πέρασαν από τον Πειραιά


Μια θαυμάσια ιστορία κρύβεται πίσω απ' αυτή τη σπάνια οικογενειακή φωτογραφία, την οποία ανήρτησε ο αναγνώστης μας κ. Πάνος Δεληγιαννίδης. Απεικονίζει ένα ιστορικό «χασανιώτικο» λεωφορείο του Πειραιά. 

Σύμφωνα με το αρχειακό υλικό που έχουμε στη διάθεσή μας, παραπάνω απεικονίζεται το λεωφορείο με αρχικό αριθμό ανεμοθώρακα «69» του 5ου ΚΤΕΛ και αριθμό κυκλοφορίας «46 863». Μπροστά από το όχημα ποζάρει η οικογένεια Χατζηπαναγιώτου. 

Ο παλιός οδηγός κ. Νίκος Σφακιανός μας είπε ότι αυτό το Dodge κυκλοφορούσε σε άλλη γραμμή και ήρθε στον Πειραιά το 1949 ή 1950, αντικαθιστώντας άλλο παλαιότερο “Federal” με 16 θέσεις. 

Με επιφύλαξη αναφέρουμε ότι το “Federal” εξυπηρετούσε αρχικά, από το καλοκαίρι του 1947, τη γραμμή «Άγιος Βασίλειος – Νέον Φάληρον» με αριθμό κυκλοφορίας «29 413». Δεν γνωρίζουμε ακριβώς τι συνέβη αλλά αντικαταστάθηκε από αυτό το όχημα. 
Οι επαναριθμολογήσεις
Όταν άλλαξε η αριθμοδότηση των λεωφορείων του 5ου ΚΤΕΛ ίσως το “Dodge” πήρε αριθμό ανεμοθώρακα «29», δηλαδή 5/29. 

Πιθανόν τότε ήρθε στη θέση του ως 5/69 στις 2 Απριλίου 1951 ένα “Studebaker” κατασκευής Πέτρου Ταγκαλάκη, χωρητικότητος 27 καθημένων και 15 ορθίων επιβατών, το οποίο κυκλοφόρησε αρχικώς ως αστικό λεωφορείο στη Δράμα. Αυτό είχε αρχικό αριθμό κυκλοφορίας «22 074» και στη συνέχεια «68 055». 

Σύμφωνα με τα στοιχεία και το “Studebaker” επαναριθμολογήθηκε στο στόλο του 5ου ΚΤΕΛ. Από 5/69 έγινε 5/244.
Η φωτογραφία
Η οικογενειακή φωτογραφία των Χατζηπαναγιώτου έχει τραβηχθεί επί της Ακτής Μιαούλη, στον άξονα της γραμμής τροχιοδρόμων «21 / Άγιος Βασίλειος – Παλαμηδίου». Αν κάνετε κλικ στη φωτογραφία, στα αριστερά διακρίνεται το οπίσθιο μέρος «κόκκινου» τροχιοδρομικού οχήματος των ΕΗΣ, το οποίο αποκαλούσαν «καουμπόη» οι Πειραιώτες.

Αυτό το “Dodge” πέρασε στην ιστορία το 1958, όταν στις 5 Σεπτεμβρίου αντικαταστάθηκε από ένα πανέμορφο Scania VabisB71 53, κατασκευής «ΒΙΟ». Κυκλοφόρησε με αριθμό κυκλοφορίας «38 935» ως την 1η Αυγούστου 1981.

Σύμφωνα με τον κ. Σφακιανό, το λεωφορείο «κόπηκε» από κλιμάκιο τεχνικών του τότε Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών με τη δικαιολογία ότι έβγαζε καυσαέρια. 

Η πραγματική αιτία της απόσυρσης του λεωφορείου ήταν μια πολιτική αντιπαράθεση του λεωφορειούχου με τους δημοσίους υπαλλήλους επειδή είχε τυλιγμένη την εφημερίδα «Βραδυνή» πάνω στην «κάσα» της μηχανής. 

Ήταν δύο μήνες πριν από τη νίκη του Ανδρέα Παπανδρέου στις εκλογές εκείνης της χρονιάς. 



Περισσότερες δημοσιεύσεις για
τον παλιό Πειραιά με ένα κλικ εδώ





Translate

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ

Αυτό το ιστολόγιο αναφέρεται στα παλιά αστικά και υπεραστικά λεωφορεία που κυκλοφόρησαν στην Ελλάδα. Δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην ιδιωτική συλλογή των αδελφών Χάρη και Βαγγέλη Λαζαρόπουλου, καθώς και του «Συλλόγου Μελέτης της Ιστορίας των Συγκοινωνιών» με παλιά λεωφορεία, το αμάξωμα των οποίων κατασκευάστηκε από ελληνικά εργοστάσια.

This blogspot shows the old urban and long distance buses that circulated in Greece. Gives particular accent in the private collection of Lazaropoulos brothers, as well as “Association of Study of History of Transport” with old buses, the car body of which was manufactured by Greek factories.


Dieses blogspot zeigt die alten städtischen und Langstreckenbusse, die in Griechenland verkehrten. Gibt bestimmten Akzent in der Privatsammlung der Lazaropoulos Brüder, sowie „Verbindung der Studie der Geschichte des Transportes“ mit alten Bussen, dessen Autokörper durch griechische Fabriken hergestellt wurde.