Τρίτη, 15 Ιουλίου 2014

VOLVO Ελευθεριάδη του 3ου ΚΤΕΛ κάνει "κατσαρή" στην Παλιά Κοκκινιά


Ιστορική φωτογραφία από τη "Λεωφορειομάνα", την Παλιά Κοκκινιά του Πειραιά. Εδώ συγκεκριμένα είναι η διασταύρωση των οδών Βαλερίου Στάη και Σύμης, ενώ πίσω διακρίνονται οι οδοί Λεβαδείας και Κωπαΐδος. 

Αυτό το καλαίσθητο αμάξωμα ανήκει σ' ένα Volvo B63506 που κατασκεύασε το καλοκαίρι του 1958 ο καλλιτέχνης - αμαξοποιός Ελευθέριος Ελευθεριάδης, στο εργαστήρι που είχε μερικούς δρόμους παρακάτω, στην οδό Αγίων Αναργύρων 5. Βρισκόταν απέναντι από το παλιό νοσοκομείο "Σαπόρτα" όπου σήμερα έχει ανοικοδομηθεί το τσιμεντένιο αίσχος που ονομάζεται "Οικόπολις". 

Το λεωφορείο ανήκε στον συγγενή μας, τον Θεμιστοκλή Ιωαννίδη, έναν υποδειγματικό οικογενειάρχη και λεωφορειούχο. Παρότι το δρομολόγιο γράφει "103 / Αθήναι - Μεταμόρφωσις", το λεωφορείο βρίσκεται έξω από το σπίτι του ιδιοκτήτη του λόγω "κατσαρής". 

Κατά μία άποψη το καρούλι στο δρομολόγιο υποδηλώνει και το αδιαμφισβήτητο σημείο αναφοράς της Παλιάς Κοκκινιάς, δηλαδή τον ναό της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος ή "Αγιά Σωτήρα". 

Το Volvo είχε ενταχθεί, όπως πολλά ακόμα λεωφορεία ιδιοκτητών της περιοχής αλλά και τα δικά μας, στο 3ο ΚΤΕΛ. Είχε πάρει αριθμό ανεμοθώρακα 38 και πρώτο αριθμό κυκλοφορίας 40735. Αυτό ήταν "αδελφάκι" με το δικό μας, το 3/131, αλλά και με το λεωφορείο του Δημητράκη Οικονόμου, το 3/39, που είχαν χτιστεί σε πλαίσια Scania Vabis Β71

Για τους παλιούς θυμίζω το επίθετο του παππού μου, του Ευάγγελου Αργυράκη ο οποίος μαζί με τον γαμπρό του, τον Κωνσταντίνο Τσουρή είχαν και τα πρώτα πρατήρια καυσίμων του Πειραιά, λεωφορεία και ταξί, πάντα με επίκεντρο την Παλιά Κοκκινιά.

Λίγα λόγια για τη γραμμή "103" 

Είναι η γραμμή με σημείο αφετηρίας την Ακαδημία Αθηνών. Λειτουργούσε συμπληρωματικώς με την άλλη που ξεκινούσε από το Μοναστηράκι (σ.σ. σημερινή "209" από Σύνταγμα). 

Ιδρύθηκε το 1930 με αύξοντα αριθμό και ονομασία "56 / Εθνική Βιβλιοθήκη - Κοπανάς". Ξαφνικά το 1940, άλλαξαν πολλοί αριθμοί δρομολογίων μεταξύ των οποίων ήταν και σ' αυτό. Έγινε "94 /Αθήναι - Αγία Σοφία Βύρωνος".
Με την ίδρυση των ΚΤΕΛ το 1952, ο τότε εποπτεύων φορέας ΟΕΑΣ (σ.σ. Οργανισμός Ελέγχου Αστικών Συγκοινωνιών) προχώρησε στην τρίτη αναμόρφωση του δικτύου αστικών γραμμών σε Αθήνα και Πειραιά. Τότε πήρε τον αριθμό "103" ενώ από το 1960 πήρε το όνομα "Μεταμόρφωσις". 

Η αλλαγή του συστήματος των ΚΤΕΛ έγινε το 1981 από τον τότε ΟΑΣ, σημερινό ΟΑΣΑ, οπότε υιοθετήθηκε το σύστημα των εννέα ζωνών ανά προάστειο προορισμού. Η γραμμή "103" μετατράπηκε σε "211 / Αθήνα - Μεταμόρφωση" και από το 2005 αποτελεί τμήμα της γραμμής "054".

@ Την ανάρτηση αυτή αφιερώνω στην ξαδέλφη Καίτη και στον γιό του Ελευθεριάδη, τον Πάρη, που θυμάται με συγκίνηση πώς έβγαινε το μεροκάματο σκληρά, αλλά τίμια στην Κοκκινιά. 


Διαβάστε ακόμα:






Translate

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ

Αυτό το ιστολόγιο αναφέρεται στα παλιά αστικά και υπεραστικά λεωφορεία που κυκλοφόρησαν στην Ελλάδα. Δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην ιδιωτική συλλογή των αδελφών Χάρη και Βαγγέλη Λαζαρόπουλου, καθώς και του «Συλλόγου Μελέτης της Ιστορίας των Συγκοινωνιών» με παλιά λεωφορεία, το αμάξωμα των οποίων κατασκευάστηκε από ελληνικά εργοστάσια.

This blogspot shows the old urban and long distance buses that circulated in Greece. Gives particular accent in the private collection of Lazaropoulos brothers, as well as “Association of Study of History of Transport” with old buses, the car body of which was manufactured by Greek factories.


Dieses blogspot zeigt die alten städtischen und Langstreckenbusse, die in Griechenland verkehrten. Gibt bestimmten Akzent in der Privatsammlung der Lazaropoulos Brüder, sowie „Verbindung der Studie der Geschichte des Transportes“ mit alten Bussen, dessen Autokörper durch griechische Fabriken hergestellt wurde.