Τρίτη, 15 Ιουλίου 2014

VOLVO Ελευθεριάδη του 3ου ΚΤΕΛ κάνει "κατσαρή" στην Παλιά Κοκκινιά


Ιστορική φωτογραφία από τη "Λεωφορειομάνα", την Παλιά Κοκκινιά του Πειραιά. Εδώ συγκεκριμένα είναι η διασταύρωση των οδών Βαλερίου Στάη και Σύμης, ενώ πίσω διακρίνονται οι οδοί Λεβαδείας και Κωπαΐδος. 

Αυτό το καλαίσθητο αμάξωμα ανήκει σ' ένα Volvo B63506 που κατασκεύασε το καλοκαίρι του 1958 ο καλλιτέχνης - αμαξοποιός Ελευθέριος Ελευθεριάδης, στο εργαστήρι που είχε μερικούς δρόμους παρακάτω, στην οδό Αγίων Αναργύρων 5. Βρισκόταν απέναντι από το παλιό νοσοκομείο "Σαπόρτα" όπου σήμερα έχει ανοικοδομηθεί το τσιμεντένιο αίσχος που ονομάζεται "Οικόπολις". 

Το λεωφορείο ανήκε στον συγγενή μας, τον Θεμιστοκλή Ιωαννίδη, έναν υποδειγματικό οικογενειάρχη και λεωφορειούχο. Παρότι το δρομολόγιο γράφει "103 / Αθήναι - Μεταμόρφωσις", το λεωφορείο βρίσκεται έξω από το σπίτι του ιδιοκτήτη του λόγω "κατσαρής". 

Κατά μία άποψη το καρούλι στο δρομολόγιο υποδηλώνει και το αδιαμφισβήτητο σημείο αναφοράς της Παλιάς Κοκκινιάς, δηλαδή τον ναό της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος ή "Αγιά Σωτήρα". 

Το Volvo είχε ενταχθεί, όπως πολλά ακόμα λεωφορεία ιδιοκτητών της περιοχής αλλά και τα δικά μας, στο 3ο ΚΤΕΛ. Είχε πάρει αριθμό ανεμοθώρακα 38 και πρώτο αριθμό κυκλοφορίας 40735. Αυτό ήταν "αδελφάκι" με το δικό μας, το 3/131, αλλά και με το λεωφορείο του Δημητράκη Οικονόμου, το 3/39, που είχαν χτιστεί σε πλαίσια Scania Vabis Β71

Για τους παλιούς θυμίζω το επίθετο του παππού μου, του Ευάγγελου Αργυράκη ο οποίος μαζί με τον γαμπρό του, τον Κωνσταντίνο Τσουρή είχαν και τα πρώτα πρατήρια καυσίμων του Πειραιά, λεωφορεία και ταξί, πάντα με επίκεντρο την Παλιά Κοκκινιά.

Λίγα λόγια για τη γραμμή "103" 

Είναι η γραμμή με σημείο αφετηρίας την Ακαδημία Αθηνών. Λειτουργούσε συμπληρωματικώς με την άλλη που ξεκινούσε από το Μοναστηράκι (σ.σ. σημερινή "209" από Σύνταγμα). 

Ιδρύθηκε το 1930 με αύξοντα αριθμό και ονομασία "56 / Εθνική Βιβλιοθήκη - Κοπανάς". Ξαφνικά το 1940, άλλαξαν πολλοί αριθμοί δρομολογίων μεταξύ των οποίων ήταν και σ' αυτό. Έγινε "94 /Αθήναι - Αγία Σοφία Βύρωνος".
Με την ίδρυση των ΚΤΕΛ το 1952, ο τότε εποπτεύων φορέας ΟΕΑΣ (σ.σ. Οργανισμός Ελέγχου Αστικών Συγκοινωνιών) προχώρησε στην τρίτη αναμόρφωση του δικτύου αστικών γραμμών σε Αθήνα και Πειραιά. Τότε πήρε τον αριθμό "103" ενώ από το 1960 πήρε το όνομα "Μεταμόρφωσις". 

Η αλλαγή του συστήματος των ΚΤΕΛ έγινε το 1981 από τον τότε ΟΑΣ, σημερινό ΟΑΣΑ, οπότε υιοθετήθηκε το σύστημα των εννέα ζωνών ανά προάστειο προορισμού. Η γραμμή "103" μετατράπηκε σε "211 / Αθήνα - Μεταμόρφωση" και από το 2005 αποτελεί τμήμα της γραμμής "054".

@ Την ανάρτηση αυτή αφιερώνω στην ξαδέλφη Καίτη και στον γιό του Ελευθεριάδη, τον Πάρη, που θυμάται με συγκίνηση πώς έβγαινε το μεροκάματο σκληρά, αλλά τίμια στην Κοκκινιά. 


Διαβάστε ακόμα:






Translate