Τετάρτη, 16 Ιουλίου 2014

Κύπρος: Το αεροπλάνο που δεν δραπέτευσε από τον Αττίλα (VIDEO)

Αυτές τις μέρες έρχονται στις μνήμες όλων μας τα τραγικά γεγονότα του 1974 και η βάρβαρη τουρκική εισβολή. Το Αεροδρόμιο Λευκωσίας, το οποίο παραμένει ερημωμένο από τότε, φιλοξενεί ένα από τα αεροσκάφη των Κυπριακών Αερογραμμών, ένα Hawker Siddeley HS-121 2Ε Trident.

H Offsite προβάλλει μια αναδρομή στο παρελθόν παρουσιάζοντας τη μελέτη που έκανε ένα 15χρονο παιδί, ο Δημήτρης Γρηγορίου, ο οποίος έχει πάθος με τα αεροσκάφη. Ο Δημήτρης, με τη βοήθεια του πατέρα του, επισκέφθηκε το αεροδρόμιο Λευκωσίας και έχει ετοιμάσει ένα βίντεο ενώ παράλληλα έχει γράψει και ένα σχετικό κείμενο. 

Τέτοιες προσπάθειες από νεαρά παιδιά είναι αξιέπαινες! 

Διαβάστε την ιστορία που ετοίμασε ο Δημήτρης για το αεροσκάφος των Κυπριακών Αερογραμμών και δείτε το σχετικό βίντεο πιο κάτω.

Μόλις αντίκρισαν τα μάτια μου, όμως, αυτό το ιστορικό κειμήλιο, ταξίδεψα πίσω στο χρόνο, καθώς είχα μπροστά μου ένα πραγματικό αεροπορικό μουσείο, γεμάτο συναισθήματα και αναμνήσεις από ένα ένδοξο παρελθόν… 
Όταν μου δόθηκε η ευκαιρία να επισκεφθώ το εγκαταλελειμμένο αεροσκάφος των Κυπριακών Αερογραμμών στον Αερολιμένα Λευκωσίας, η αρχική μου αντίδραση ήταν αρνητική. Είχα στο μυαλό μου μια μάζα από σκουριασμένα παλιοσίδερα που απείχε πολύ από μια άτρακτο αεροσκάφους… 


Πρόκειται για ένα Hawker Siddeley HS-121 2Ε Trident, ένα πρωτοποριακό αεροσκάφος που προηγείτο της εποχής του. 


Αρχικά, ήταν το πρώτο αεροσκάφος που μπορούσε να εκτελέσει αυτόματη προσγείωση, ένα πολύ σημαντικό χαρακτηριστικό, καθώς έδινε τη δυνατότητα στους πιλότους να προσγειωθούν με χαμηλή ορατότητα (τυφλή προσγείωση). 

Παράλληλα, ήταν το πρώτο αεροσκάφος με τρεις μηχανές με ουρά σε σχήμα Τ, γεγονός το οποίο συνέτεινε στη μείωση του θορύβου στην καμπίνα, ενώ παράλληλα του έδινε πιο αεροδυναμικό σχήμα. Επιπρόσθετα, ήταν το ταχύτερο αεροσκάφος της εποχής του, με τη δυνατότητα να ταξιδεύει με Mach 0,78 (78% της ταχύτητας του ήχου), σε ύψος μέχρι 11.000 μέτρων.


Κυβερνήτης της τελευταίας πτήσης προς τον Διεθνή Αερολιμένα Λευκωσίας, μιας μοιραίας πτήσης η οποία έγινε με Trident, ήταν ο κύριος Αδάμος Μαρνέρος

Πριν από την αναχώρηση στις 19 Ιουλίου από Λονδίνο για Ρώμη και έπειτα Λευκωσία, στις 20 Ιουλίου 1974, το πλήρωμα επιθυμούσε να ακυρώσει τη πτήση για να διασώσει το αεροσκάφος, όμως πιέστηκαν από την εταιρεία να φέρουν το αεροσκάφος στην Κύπρο το συντομότερο… 

Στο ραντάρ του αεροσκάφους παρατήρησαν κουκκίδες που αντιστοιχούσαν σε τουρκικά πλοία που κατευθύνονταν για την Κύπρο. Μετά την προσγείωση, αφού ο κυβερνήτης παρέδωσε τα έγγραφα πτήσης και ετοιμαζόταν να μπει στο αυτοκίνητό του, ήρθαν στα αυτιά του εκρήξεις. Οι βομβαρδισμοί είχαν αρχίσει! 

Έπειτα, το συγκεκριμένο αεροσκάφος μετακινήθηκε με τρακτέρ στην αρχή του διαύλου για να μην επιτρέψει σε τουρκικά αεροσκάφη να προσγειωθούν, όπου και καταστράφηκε. 

Τέσσερα άλλα Tridents ήταν σταθμευμένα στον Αερολιμένα Λευκωσίας. Ένα από αυτά βομβαρδίστηκε και συντρίμμια της ουράς του εξακολουθούν να βρίσκονται στο αεροδρόμιο. Δύο άλλα Trident υπέστησαν μόνο ελαφρές ζημιές από σφαίρες και μεταφέρθηκαν μακριά από τη Λευκωσία από μηχανικούς των Βρετανικών Αερογραμμών στο Ηνωμένο Βασίλειο το 1977. 

Το άλλο Trident που υπέστη και αυτό ελαφριές ζημιές από πυρά, παραμένει ακίνητο στην ίδια θέση σήμερα, όπως και το 1974, παραδομένο στη φθορά του χρόνου. Πρόκειται για το 5B-DAB, το αεροσκάφος που «πάγωσε στο χρόνο», όπως αναφέρω στην περιγραφή του μικρού βίντεο που παρήγαγα. Από μέσα είναι άδειο, σχεδόν όλα τα εσωτερικά πωλήσιμα μέρη του αεροσκάφους λείπουν, όμως είναι γεμάτο αναμνήσεις.

Όπως ανέφερα και πριν, βλέποντας το αεροσκάφος ξεχασμένο, μόνο κι έρημο, αφημένο να σκουριάζει στο έλεος των στοιχείων της φύσης, μεταφέρθηκα πίσω στο χρόνο. Αμέσως μου ήρθε έμπνευση, έπιασα τη βιντεοκάμερα μου στο χέρι και άρχισα να τραβώ πλάνα, από μέσα, έξω, πίσω, μπροστά, από το πλάι κι από κάτω… 

Ήταν κάτι το μοναδικό, ένα αεροσκάφος που έπαιξε καίριο ρόλο στην ιστορία των Κυπριακών Αερογραμμών, καθώς και στην εξέλιξη της παγκόσμιας αεροπορίας. Τώρα, πια, αυτό το συγκεκριμένο αεροσκάφος δεν μπορεί να ταξιδέψει, δεν πρόλαβε να δραπετεύσει από τα τουρκικά πυρά… 

Είναι όμως πρεσβευτής ενός ένδοξου και λαμπρού παρελθόντος και μια αιώνια υπενθύμιση των βασάνων που πέρασε ο τόπος μας.

Δείτε το βίντεο:

Πηγή:Offsite.com





Translate

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ

Αυτό το ιστολόγιο αναφέρεται στα παλιά αστικά και υπεραστικά λεωφορεία που κυκλοφόρησαν στην Ελλάδα. Δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην ιδιωτική συλλογή των αδελφών Χάρη και Βαγγέλη Λαζαρόπουλου, καθώς και του «Συλλόγου Μελέτης της Ιστορίας των Συγκοινωνιών» με παλιά λεωφορεία, το αμάξωμα των οποίων κατασκευάστηκε από ελληνικά εργοστάσια.

This blogspot shows the old urban and long distance buses that circulated in Greece. Gives particular accent in the private collection of Lazaropoulos brothers, as well as “Association of Study of History of Transport” with old buses, the car body of which was manufactured by Greek factories.


Dieses blogspot zeigt die alten städtischen und Langstreckenbusse, die in Griechenland verkehrten. Gibt bestimmten Akzent in der Privatsammlung der Lazaropoulos Brüder, sowie „Verbindung der Studie der Geschichte des Transportes“ mit alten Bussen, dessen Autokörper durch griechische Fabriken hergestellt wurde.