Γράφει ο Ιταλός δημοσιογράφος για το ξήλωμα του τραμ: «Ένας ψηλός και νεότατος άνδρας έσκυψε κι άγγιξε τη σιδηροτροχιά με το χέρι του. Αναγνώρισα τον Κωνσταντίνο Καραμανλή»...
“Νομίζω πως η Αθήνα είναι το μοναδικό μέρος του κόσμου που περπατώντας στους κεντρικούς δρόμους, μπορείς ευκολότατα να σπάσεις το ποδάρι σου, επειδή σου έτυχε να είσαι βιαστικός και να μη σου μένει καιρός να προσέχεις τους απίθανους λάκκους που θα βρεθούν μπροστά σου”, έγραφε η Αθηνά Λοράνδου στην εφημερίδα “Τα Νέα”, της 1ης Μαρτίου του 1952.
Αναφερόταν μεταξύ άλλων και στις λακκούβες που δημιουργούνταν από τις ράγες του τραμ, το οποίο σύντομα έμελλε να ξηλωθεί από τους αθηναϊκούς δρόμους.
Ήδη από το 1950, είχε ανακοινωθεί στις εφημερίδες η πρόθεση να καταργηθεί το τραμ για να αποσυμφορηθεί το κέντρο.
Το τραμ θα έδινε τη θέση του στα λεωφορεία, τρόλλεϋ, τα οποία θεωρούνταν ταχύτερα και αθόρυβα.
Volvo κατασκευής Ταγκαλάκη από τα μέσα της δεκαετίας του '50... |
Το ξήλωμα του τραμ από τον Κωνσταντίνο Καραμανλή
Το βράδυ της 16ης Νοεμβρίου 1953, ο υπουργός Δημοσίων Έργων Κωνσταντίνος Καραμανλής παραβρέθηκε ο ίδιος στο ξήλωμα των γραμμών.
Ο Κωνσταντίνος Καραμανλής, σε μεταγενέστερη φωτπγραφία. |
Τα γεγονότα εκείνης της νύχτας περιέγραψε ο Ιταλός δημοσιογράφος, Στέφανο Τέρρα: “Ο δρόμος είχε γίνει σχεδόν αδιάβατος από τη μανιακή εργασία των εργατών που “ξήλωναν” τα σίδερα μιας αγγλικής εταιρείας τροχιοδρόμων.
Εκείνη τη στιγμή έφτασαν μέσα σε μεγάλες πολυτελείς λιμουζίνες, οι δικηγόροι και άλλοι ανώτεροι υπάλληλοι της εταιρείας, οι οποία αφού επέδειξαν διάφορα επίσημα έγγραφα, ζητούσαν την επέμβαση των αστυνομικών. Ήταν όμως αργά.
Μία από τις γραμμές αποσπάστηκε, ανασηκώθηκε με τις τανάλιες θριαμβευτικά ως σύμβολο και μεταφέρθηκε με δυσκολίες στο πεζοδρόμιο.
Ένας ψηλός και νεότατος άνδρας έσκυψε και άγγιξε τη σιδηροτροχιά με το χέρι του.
Αναγνώρισα τον Κωνσταντίνο Καραμανλή”.
Εκείνη τη στιγμή έφτασαν μέσα σε μεγάλες πολυτελείς λιμουζίνες, οι δικηγόροι και άλλοι ανώτεροι υπάλληλοι της εταιρείας, οι οποία αφού επέδειξαν διάφορα επίσημα έγγραφα, ζητούσαν την επέμβαση των αστυνομικών. Ήταν όμως αργά.
Μία από τις γραμμές αποσπάστηκε, ανασηκώθηκε με τις τανάλιες θριαμβευτικά ως σύμβολο και μεταφέρθηκε με δυσκολίες στο πεζοδρόμιο.
Ένας ψηλός και νεότατος άνδρας έσκυψε και άγγιξε τη σιδηροτροχιά με το χέρι του.
Αναγνώρισα τον Κωνσταντίνο Καραμανλή”.
Η προϊστορία και η κόντρα του Καραμανλή με την “Πάουερ” Το 1925 η δικτατορία του Πάγκαλου υπέγραψε συμφωνία με τη βρετανική εταιρεία “Πάουερ”, η οποία ανέλαβε την ηλεκτροδότηση των σιδηροδρόμων και του τραμ της Αθήνας.
Για δεκαετίες, οποιαδήποτε κέρδη κατέληγαν κατευθείαν στα ταμεία των Βρετανών...
Ο Καραμανλής συγκρούστηκε με την εταιρεία και επιδίωξε να καταργήσει το τραμ.
Η εταιρεία προσπαθούσε να καθυστερήσει τα έργα με κάθε δυνατό τρόπο, αλλά ο υπουργός ήταν εξίσου αποφασισμένος.
Τον Νοέμβριο του 1953, κατά τη διάρκεια σύσκεψης με επικεφαλής τον Καραμανλή, αποφασίστηκε η κατάργησή του τραμ και λίγες μέρες αργότερα, ηγήθηκε ο ίδιος του ξηλώματος των γραμμών.
Επιβίβαση στον τροχιόδρομο της γραμμής 4 που συνέδεε την Αθήνα με το Ρουφ. Παρατηρήστε το βλέμμα της κοπέλας προς το φακό του φωτορεπόρτερ και το πλάγιο βλέμμα του κυρίου αριστερά προς την κοπέλα... |
Ο Καραμανλής έγραψε: “Επειδή η εταιρεία ηρνείτο να συμμορφωθεί, τα μεσάνυχτα, όταν απεσύρθησαν και τα τελευταία τραμ, μετέβην και ο ίδιος επικεφαλής συνεργείου και αχρήστευσα τας σιδηροτροχιάς δι’ αφαιρέσεως τμήματος αυτών. Εννοείται ότι η εταιρεία διεμαρτυρήθη εντονώτατα, αλλ’ η κοινή γνώμη εχειροκρότησεν και διότι αντιπαθούσε ζωηρώς την εταιρείαν”.
Πηγή: Μηχανή του χρόνου
Διαβάστε ακόμα:
- Πόσα δισ. μας στοιχίζουν οι συγκοινωνίες της Αθήνας
- ΕΡΕΥΝΑ: Περιμένεις 39 λεπτά για λεωφορείο για 104' μετακίνησης
- ΦΑΚΕΛΟΣ ΜΕΤΡΟ: Ο Ηλεκτρικός έχει τη δική του ιστορία
- ΦΑΚΕΛΟΣ ΜΕΤΡΟ: Ποιες περιοχές θα εξυπηρετεί η γραμμή "4"
- ΦΑΚΕΛΟΣ ΜΕΤΡΟ: Τι πρότεινε ο Κονοφάος το 1963 (ΦΩΤΟ - VIDEO)
- Στο παλιό εργοστάσιο του ΟΣΕ το Εθνικό Μουσείο Μεταφορών
- ΑΙΧΜΗ: Να ξαναλειτουργήσει ο σταθμός Αγ. Διονυσίου του ΟΣΕ
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου