Τρίτη, 2 Δεκεμβρίου 2014

Χ. & Β. Λαζαρόπουλος: Συνέπεια και έργα από το 1995 (ΦΩΤΟ - VIDEO)

Ολόκληρο το ρεπορτάζ της Μαρίας Μεϊμάρη
στην εφημερίδα "Espresso" 



Με «όχημα» το μεράκι και την αγάπη τους για τα λεωφορεία περασμένων δεκαετιών, δύο αδέλφια, ένας μηχανικός του Εμπορικού Ναυτικού κι ένας δημοσιογράφος με παρουσία σε εφημερίδες, διαδίκτυο και τηλεόραση, εδώ και 19 χρόνια συλλέγουν αυτοκίνητα, αναβιώνοντας την ιστορία των αστικών συγκοινωνιών!

Ο Χάρης και ο Βαγγέλης Λαζαρόπουλος συνεχίζουν την οικογενειακή παράδοση και έχουν καταφέρει να φτιάξουν τον δικό τους... στόλο από 14 παλιά λεωφορεία! 

«Ο παππούς μας ήταν λεωφορειούχος και από τους πρώτους που άνοιξαν τη γραμμή Αθήνα - Νέα Κοκκινιά (Νίκαια). Οταν πέθανε, την οικογενειακή “επιχείρηση” ανέλαβαν έως το 1981 οι τέσσερις κόρες του» λέει στην «Espresso» ο 37χρονος Βαγγέλης Λαζαρόπουλος, ο οποίος στον ελεύθερο χρόνο του κόβει κι ενώνει λαμαρίνες, επιδιορθώνει μηχανές, φτιάχνει φθαρμένα καθίσματα και γενικά δίνει ζωή σε παροπλισμένα λεωφορεία, τα οποία επί χρόνια σάπιζαν.



Ο ίδιος εξηγεί πώς ξεκίνησε να συλλέγει με τον αδελφό του παλιά οχήματα: «Το 1995 ξεκινήσαμε να φτιάχνουμε το πρώτο, το οποίο βρήκαμε παρατημένο σε ένα οικόπεδο. Στην πορεία βρήκαμε και άλλα και σήμερα φτάσαμε στα 14 λεωφορεία. Ολα έχουν ελληνικό αμάξωμα και φτιάχτηκαν από το 1957 έως το 1981. Τα επισκευάζουμε, ώστε να είναι έτοιμα να βγουν στον δρόμο».

Καθένα από τα λεωφορεία «κουβαλά» τη δική του ιστορία, φέρνοντας παράλληλα στον νου εικόνες από ταινίες του ασπρόμαυρου ελληνικού κινηματογράφου. Υπάρχουν και κάποια συλλεκτικά αυτοκίνητα που θεωρούνται μοναδικά, όπως το ιστορικό Mercedes Benz R495, ένα μουσειακό λεωφορείο υπεραστικού τύπου, το οποίο βγήκε από τη γραμμή παραγωγής της Βιαμάξ το 1962, ή το υπεραστικό λεωφορείο που αποτελεί πιστό αντίγραφο του οχήματος στο οποίο γυρίστηκε η ταινία «Η αρχόντισσα και ο αλήτης»!

Το μίνι μπας εποχής

Σε μία από τις πιο χαρακτηριστικές σκηνές, ο «Πίπης», ρόλος τον οποίο ενσάρκωσε η Αλίκη Βουγιουκλάκη, πέφτει με το πρόσωπο στον κεσέ με το γιαούρτι που βρίσκεται μπροστά της!


Άλλα λεωφορεία, που ξεχωρίζουν, είναι ένα μίνι μπας εποχής, το οποίο έκανε τη γραμμή ηλεκτρικός σταθμός Πειραιά - Προφήτης Ηλίας και ένα από τα μόλις πέντε λεωφορεία που έφτιαξε ο αμαξοποιός Ελευθέριος Ελευθεριάδης από την Παλιά Κοκκινιά. 

Τα δύο αδέλφια έχουν δαπανήσει όχι μόνο τον προσωπικό χρόνο τους, αλλά και χρήμα. Οπως λέει ο Βαγγέλης Λαζαρόπουλος, για την επισκευή ενός τρίπορτου λεωφορείου κάποτε ξόδεψε 38.000 ευρώ, ενώ για την απόκτησή τους έχουν ξοδέψει αρκετές χιλιάδες ευρώ!

«Ναι, είναι ένα ακριβό χόμπι» λέει και προσθέτει: «Συνεργαζόμαστε με μηχανουργεία και χυτήρια, όπου φτιάχνουμε πολλά πράγματα από την αρχή. Ηδη τέσσερα λεωφορεία είναι έτοιμα, έχουμε τρία που επισκευάζουμε τώρα, όμως σχεδόν όλα μπορούν να πάρουν μπρος»!
Ολα φυλάσσονται στο αμαξοστάσιο της ΟΣΥ στον Κεραμεικό, στον Κηφισό και σε ένα παλιό εργοστάσιο στη Δραπετσώνα, ενώ στόχος των δύο συλλεκτών είναι η δημιουργία Εθνικού Μουσείου Μεταφορών, στα πρότυπα μουσείων του εξωτερικού.

Αναμνήσεις σαν ασπρόμαυρη ταινία
Από το τελευταίο δρομολόγιο των παλιών αστικών και υπεραστικών λεωφορείων -προτού κοπούν για σκραπ ή αγοραστούν από κάποιον παλιατζή- έχουν περάσει σχεδόν τριάντα χρόνια. Οι παλαιότεροι θυμούνται την εποχή που συνωστίζονταν στην ουρά για να πάρουν τα ρέστα τους από τον δερμάτινο κερματοσυλλέκτη του εισπράκτορα. 

«Οι μεγαλύτεροι εντυπωσιάζονται όταν βλέπουν τα λεωφορεία» λέει ο Βαγγέλης Λαζαρόπουλος και θυμάται: «Στον γύρο της Αθήνας, το 1997, θυμάμαι έναν παππού με το εγγονάκι του που κοιτούσαν το λεωφορείο και όχι την... Τζάγκουαρ που ήταν δίπλα. Αλλη φορά, είχαμε πάει σε μια γιορτή και είχαμε πάρει κόσμο από την Αγία Παρασκευή έως τη Λούτσα. Αλλοι φιλούσαν τα καθίσματα και κάποιος άφησε λουλούδια»!

Οπως περιγράφει ο ίδιος: «Ο παππούς μου είχε ένα λεωφορείο και στη συνέχεια προστέθηκε και δεύτερο. Οταν πέθανε την επιχείρηση ανέλαβε η μητέρα μου και οι αδελφές της. Μια μέρα, ένα παλιό Bedford, του 1948, έμεινε στις γραμμές του τρένου στον Πειραιά και όταν το είπαν στη γιαγιά μου, πήγαν οι γυναίκες της οικογένειας και το έσπρωχναν για να ξεκολλήσει».

Διαφημιστικά γυρίσματα 
Τα δύο αδέλφια συμμετέχουν σε διάφορες εκδηλώσεις της Ελληνικής Ομοσπονδίας Οχημάτων Εποχής (ΕΟΟΕ), ενώ έχουν «δανείσει» τα λεωφορεία τους για γυρίσματα διαφημιστικών και θεατρικές παραγωγές. 

Το 2010 ο σκηνοθέτης Μιχαήλ Μαρμαρινός στήριξε την είσοδο του θιάσου στο αρχαίο θέατρο Επιδαύρου, στα Αισχύλεια, και στο Θέατρο Πέτρας στην εμφάνιση ενός υπεραστικού λεωφορείου του 1962. 

Προσφάτως, το γνωστό σχεδιαστικό δίδυμο Mi-Ro παρουσίασε τη νέα κολεξιόν του στο παλιό αμαξοστάσιο στον Κεραμεικό, σε συνεργασία με τη διεύθυνση εμπορικής εκμετάλλευσης της ΟΣΥ, και τα αδέλφια Λαζαρόπουλου διέθεσαν μουσειακά λεωφορεία για ντεκόρ. 



Ο Χάρης και ο Βαγγέλης Λαζαρόπουλος έχουν δημιουργήσει στο διαδίκτυο τη σελίδα-ομάδα με 4.316 υποστηρικτές «Παλιά Ελληνικά Λεωφορεία» - παρακλάδι του ιστολογίο Bus Oldtimers.




Διαβάστε ακόμη:







Translate

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ

Αυτό το ιστολόγιο αναφέρεται στα παλιά αστικά και υπεραστικά λεωφορεία που κυκλοφόρησαν στην Ελλάδα. Δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην ιδιωτική συλλογή των αδελφών Χάρη και Βαγγέλη Λαζαρόπουλου, καθώς και του «Συλλόγου Μελέτης της Ιστορίας των Συγκοινωνιών» με παλιά λεωφορεία, το αμάξωμα των οποίων κατασκευάστηκε από ελληνικά εργοστάσια.

This blogspot shows the old urban and long distance buses that circulated in Greece. Gives particular accent in the private collection of Lazaropoulos brothers, as well as “Association of Study of History of Transport” with old buses, the car body of which was manufactured by Greek factories.


Dieses blogspot zeigt die alten städtischen und Langstreckenbusse, die in Griechenland verkehrten. Gibt bestimmten Akzent in der Privatsammlung der Lazaropoulos Brüder, sowie „Verbindung der Studie der Geschichte des Transportes“ mit alten Bussen, dessen Autokörper durch griechische Fabriken hergestellt wurde.