Σάββατο, 11 Απριλίου 2015

Πότε καταργήθηκαν οι αφετηρίες του 1ου ΚΤΕΛ στην πλατεία Κάνιγγος

Η απόφαση του τότε υπουργού Συγκοινωνιών
Ιωάννου Παπαδονικολάκη ανακοινώθηκε την Τρίτη 6
και εφαρμόσθηκε την Κυριακή 11 Μαρτίου 1984 

Οι αφετηρίες της πλατείας Κάνιγγος στα τέλη της δεκαετίας του '70 αποτελούσαν σημείο αναφοράς των κατοίκων στα βόρεια προάστεια που είχαν απευθείας άμεση πρόσβαση στην καρδιά της πρωτεύουσας (Αρχείον Χ&Β. Λαζαρόπουλου). 
Ένας ιστορικός κύκλος για τις αθηναϊκές συγκοινωνίες έκλεισε την Κυριακή 11 Μαρτίου 1984 όταν απομακρύνθηκαν οριστικά από την πλατεία Κάνιγγος οι αφετηρίες και στάσεις όλων των λεωφορειακών γραμμών. 

Με απόφαση του τότε υπουργού Συγκοινωνιών Γιάννη Παπαδονικολάκη (της τρίτης κυβέρνησης του Ανδρέα Παπανδρέου μετά την επικράτησή του στις 18 Οκτωβρίου 1981), οι ιστορικές αφετηρίες του 1ου ΚΤΕΛ Αθηνών καταργήθηκαν, με αποτέλεσμα μια από τις ιστορικότερες πλατείες των Αθηνών να εγκαταληφθεί, να πέσει ραγδαία και συνεχώς η κίνηση για τα μαγαζιά της περιοχής και να υποβαθμιστεί στο χάλι που βρίσκεται σήμερα. 

Να θυμίσουμε ότι ήδη από το 1978 λειτουργούσε η κρατική Επιχείρησις Αστικών Συγκοινωνιών (ΕΑΣ) με την οποία συγχωνεύθηκαν τα παλαιά ιδιωτικά κλιμάκια του ΕΚΤΕΛ και η ΑΣΠΑ, αν και είχε συμφωνηθεί η παράλληλη και σταδιακή αντικατάσταση των παλαιών ιδιωτικών λεωφορείων από αυτά νεώτερα κρατικά, η πλειοψηφία των οποίων παραγγέλθηκε στο εξωτερικό. 

Η απόφαση ανακοινώθηκε στους δημοσιογράφους αιφνιδιαστικά στις 6 Μαρτίου 1984 με μια λιτή ανακοίνωση που ανέφερε τα ακόλουθα: 

«Από τις 28 συνολικά αφετηρίες και στάσεις τής πλατείας, θα παραμείνουν στους διάφορους δρόμους γύρω από την Κάνιγγος 11 λεωφορειακές αφετηρίες και 5 στάσεις, ενώ 17 αφετηρίες των βόρειων προαστείων θα διακόπτονται στην περιοχή Ζηρίνειου της Κηφισιάς όπου δημιουργήθηκε κέντρο μετεπίβίβασης. 


Οι επιβάτες που χρησιμοποιούσαν τις γραμμές προς βόρεια πρόαστεια πλέον θα εξυπήρετούνται από τις 2 νέες γραμμές κορμούς 538 Κάνιγγος - Κηφισιά & 539 Κάνιγγος - Μαρούσι - Κηφισιά. 
Στις γραμμές-κορμούς θα δρομολογηθούν 22 λεωφορεία και θα εκτελούν δρομολόγια ανά 5 ή 6 λεπτά, ενώ τις γραμμές προς τα βόρεια προάστεια θα εξυπηρετούν 28 λεωφορεία. 


Αναλυτικότερα απομακρύνονται από την πλατεία Κάνιγγος οι αφετηρίες των γραμμών προς: 
  • Βαρυμπόμπη (503), 
  • Κτήμα Τατοΐου (505), 
  • Λίμνη Μαραθώνος (506), 
  • Σταμάτα - Μπάλα (507), 
  • Συνοικισμό Ποντίων (508), 
  • Κρυονέρι (509), 
  • Αγ. Στέφανο Α' (512), 
  • Αγ. Στέφανο Β' (513), 
  • Ραπεντώσα (536), 
  • Νέα Κηφισιά Α' (520), 
  • Νέα Κηφισιά Β' (521), 
  • Αδάμες Α' (522), 
  • Αδάμες Β' (523), 
  • Πολιτεία (524), 
  • Πηγή (530), 
  • Άγιο Στέφανο Γ' (535), 
  • Ραπεντώσα (536).

Στους δρόμους γύρω από την πλατεία Κάνιγγος παραμένουν: 
  • επί της οδού Κάνιγγος (γωνία με Καποδιστρίου) οι αφετηρίες της γραμμής-κορμού προς Κηφισιά (538) και Μαρούσι - Κηφισιά (539), 
  • επί της Κάνιγγος (γωνία με Σολωμού) οι αφετηρίες προς Άνω Πεύκη (501) και Μαρούσι (527), 
  • επί της Χαλκοκονδύλη οι αφετηρίες προς Λυκαβηττό (023), Μαράσλειο (022), Αγ. Παρασκευή (403), Μεταμόρφωση (402), 
  • επί της Τζωρτζ οι αφετηρίες προς Πολύδροσο (401) και Κάτω Χαλάνδρι (404), 
  • επί της Βερανζέρου (γωνία με οδό Κάνιγγος) οι αφετηρίες προς Καλογρέζα (602) και Νέα Ιωνία (606), 
  • επί της Κάνιγγος (γωνία με Χαλκοκονδύλη) η αφετηρία για Γκύζη (021), 
  • επί της οδού Κάνιγγος οι στάσεις προς Άνω Κυψέλη-Κερκύρας (035) και Νέα Κυψέλη (038), 
  • επί της οδού Ακαδημίας οι στάσεις για Κυνοσάργους - Τρεις Γέφυρες Α' (024), Κυνοσάργους - Τρεις Γέφυρες Β' (029) και Καισαριανή-Πολύγωνο (224)»
Δυο λόγια για την κύρια φωτογραφία
Λεπτομέρεια από τις αφετηρίες του τότε ονομαζομένου 1ου κλιμακίου του ΕΚΤΕΛ στην Πλατεία Κάνιγγος, στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του '70. Διακρίνονται από τα αριστερά προς τα δεξιά: 
  • Ένα Volvo B58 60 με αμάξωμα Σαρακάκη δρομολογημένο προς το Χαλάνδρι, αλλά δεν διακρίνεται ποιο ακριβώς είναι. 
  • Ένα Scania Vabis B71 57 με αμάξωμα Μαυρουδή. Είναι το 1/21 δρομολογημένο στο δρομολόγιο παλαιάς αριθμήσεως "166 / Αθήναι - Άνω Πεύκη"
  • Το μοναδικό Lancia ESATAU 703 09 με αμάξωμα Ρεντούμη, το 1/104 που εκείνη την ημέρα εξυπηρετούσε τη γραμμή "134 / Αθήναι - Κρυονέριον". 
Δίπλα σε αυτές τις σειρές ήταν οι αφετηρίες για τις γραμμές προς την Πολιτεία, το Κεφαλάρι και την Κηφισιά. 

Δείτε κι εδώ άλλη μια φωτό από αρχείο του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ στα μέσα της δεκαετίας του '60 που απεικονίζει την πλατεία Κάνιγγος από την οδό Χαλκοκονδύλη προς την Ακαδημίας. Δεξιά διακρίνονται οι αφετηρίες του 1ου ΚΤΕΛ με λεωφορεία κατασκευής Ελευθεριάδη, Ταγκαλάκη και Βιαμάξ


Διαβάστε ακόμα: 





Translate

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ

Αυτό το ιστολόγιο αναφέρεται στα παλιά αστικά και υπεραστικά λεωφορεία που κυκλοφόρησαν στην Ελλάδα. Δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην ιδιωτική συλλογή των αδελφών Χάρη και Βαγγέλη Λαζαρόπουλου, καθώς και του «Συλλόγου Μελέτης της Ιστορίας των Συγκοινωνιών» με παλιά λεωφορεία, το αμάξωμα των οποίων κατασκευάστηκε από ελληνικά εργοστάσια.

This blogspot shows the old urban and long distance buses that circulated in Greece. Gives particular accent in the private collection of Lazaropoulos brothers, as well as “Association of Study of History of Transport” with old buses, the car body of which was manufactured by Greek factories.


Dieses blogspot zeigt die alten städtischen und Langstreckenbusse, die in Griechenland verkehrten. Gibt bestimmten Akzent in der Privatsammlung der Lazaropoulos Brüder, sowie „Verbindung der Studie der Geschichte des Transportes“ mit alten Bussen, dessen Autokörper durch griechische Fabriken hergestellt wurde.