Κυριακή, 4 Ιανουαρίου 2015

Πόσα δισ. μας στοιχίζουν οι συγκοινωνίες της Αθήνας



Του Δημήτρη Δελεβέγκου


Η ιδιωτικοποίηση της επιχείρησης αστικών συγκοινωνιών (ΕΑΣ) υπήρξε από τις πρώτες που επιχειρεί στην Ελλάδα των αρχών της δεκαετίας του 1990 η κυβέρνηση Κωνσταντίνου Μητσοτάκη...

Ωστόσο, οι μαζικές απεργιακές κινητοποιήσεις των εργαζομένων στα λεωφορεία, που ξεκινούν το 1991 και κορυφώνονται το καλοκαίρι του 1992 με την προκήρυξη απεργίας διαρκείας και την γενίκευση των διαδηλώσεων σε όλη την Ελλάδα, θα οδηγήσουν στο συρτάρι το εγχείρημα της παραχώρησης της ΕΑΣ σε ιδιώτες.

Με την επανακρατικοποίηση της εταιρείας-μετεξελίχθηκε στο σημερινό Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας (ΟΑΣΑ)- από την κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ που αναδεικνύουν οι κάλπες του Σεπτεμβρίου 1993- κλείνει οριστικά το κεφάλαιο της ιδιωτικοποίησης των αθηναϊκών συγκοινωνιών.

Ένα άλλο κεφάλαιο, όμως, θα παραμείνει ανοιχτό. Αυτό της κρατικής επιδότησης των αστικών συγκοινωνιών και των ελλειμμάτων τους που θα επιδιώξει να κλείσει οριστικά η τρόικα το 2010.

Πόσα χρήματα ρίξαμε στην «μαύρη τρύπα» των αστικών συγκοινωνιών την τελευταία δεκαετία; Στο ερώτημα αυτό -που κατέθεσε στη Βουλή ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Ανδρέας Λυκουρέντζος- απάντησε πρόσφατα ο υπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων Μιχάλης Χρυσοχοΐδης.

Επιχορήγηση και δανεισμός

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, η κρατική επιχορήγηση από το 1994 μέχρι το 2010 -οπότε ξεκίνησε το «νοικοκύρεμα»- ξεπέρασε συνολικά τα 2 δισ. ευρώ (2.074.505.000).

Παράλληλα, τα δάνεια που συνομολόγησε ο ΟΑΣΑ από το 1994 μέχρι το 2009 (για λογαριασμό των θυγατρικών του) υπερβαίνουν τα 4 δισ. (4.095.904.000 ευρώ). Με το ποσό αυτό ο οργανισμός αποπλήρωνε παλαιότερες δανειακές του υποχρεώσεις και κάλυπτε μέρος των λειτουργικών και επενδυτικών αναγκών του, όπως επισημαίνεται στο κείμενο της απάντησης.

Σύμφωνα με το Ν.2669/98, εάν η αντισταθμιστική καταβολή για δημοσιονομικούς λόγους δεν καλύπτεται εξ ολοκλήρου με επιδότηση του κρατικού προϋπολογισμού, θα καλύπτεται με δάνεια που χορηγούνται με την εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου.

Ακόμη, το ποσό που έλαβε ως έκτακτη χρηματοδότηση ο όμιλος ΟΑΣΑ το 2010 ανερχόταν σε 230 εκατ. ευρώ, ενώ οι τιμολογημένες απαιτήσεις των εταιρειών του ομίλου ΟΑΣΑ έναντι του Δημοσίου μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2010 ανέρχονταν σε 131,1 εκατ. ευρώ.

Ωστόσο, από το 2011 έως το 2014, η κρατική επιδότηση μειώθηκε στα 631.371.000 εκατ. ευρώ, ενώ ο δανεισμός θα μηδενισθεί. Πώς, μέσα σε μερικά χρόνια, τα δάνεια εκμηδενίστηκαν;

Βάσει του Ν. 3920/2011 που προβλέπει την ανάληψη των κρατικών χρεών του ΟΑΣΑ από το Δημόσιο. Διαγράφονται, δηλαδή, από τις οικονομικές καταστάσεις των δημόσιων εταιρειών και μεταφέρονται στον κρατικό προϋπολογισμό.

Στο πλαίσιο αυτό, από 31 Δεκεμβρίου 2011 το ελληνικό Δημόσιο ανέλαβε βεβαιωμένα χρέη του ομίλου ΟΑΣΑ ύψους 581,4 εκατ. ευρώ, όπως και τραπεζικό δανεισμό -αφορά σε υπόλοιπα δανείων ομίλου ΟΑΣΑ και ΤΡΑΜ Α.Ε.- άνω των 2 δισ. ευρώ (2.097.650.000 ευρώ). Το ποσό των δανείων του ΟΑΣΑ διαμορφωνόταν τέλη Δεκεμβρίου 1993 ήδη σε 1,8 δισ. ευρώ, σύμφωνα με το σχετικό έγγραφο.

Πάντως, τα μεγέθη των αστικών συγκοινωνιών έχουν βελτιωθεί σημαντικά κατά την τελευταία τετραετία. Συγκεκριμένα, τα συνολικά έξοδα των συγκοινωνιακών εταιρειών από 1,010 δισ. ευρώ το 2009 διαμορφώθηκαν σε 450,5 εκατ. ευρώ το 2013, ενώ εμφάνισαν το 2013 κέρδη 10,2 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 544,6 εκατ. ευρώ το 2009. 

Κρατική επιδότηση








Δανεισμός (1994-2014)




Σύστημα αστικών συγκοινωνιών 



Πηγή: capital.gr  





Translate

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ

Αυτό το ιστολόγιο αναφέρεται στα παλιά αστικά και υπεραστικά λεωφορεία που κυκλοφόρησαν στην Ελλάδα. Δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην ιδιωτική συλλογή των αδελφών Χάρη και Βαγγέλη Λαζαρόπουλου, καθώς και του «Συλλόγου Μελέτης της Ιστορίας των Συγκοινωνιών» με παλιά λεωφορεία, το αμάξωμα των οποίων κατασκευάστηκε από ελληνικά εργοστάσια.

This blogspot shows the old urban and long distance buses that circulated in Greece. Gives particular accent in the private collection of Lazaropoulos brothers, as well as “Association of Study of History of Transport” with old buses, the car body of which was manufactured by Greek factories.


Dieses blogspot zeigt die alten städtischen und Langstreckenbusse, die in Griechenland verkehrten. Gibt bestimmten Akzent in der Privatsammlung der Lazaropoulos Brüder, sowie „Verbindung der Studie der Geschichte des Transportes“ mit alten Bussen, dessen Autokörper durch griechische Fabriken hergestellt wurde.