Σάββατο, 26 Οκτωβρίου 2013

Κι όμως υπάρχει Ελλάδα που αντιστέκεται: Το παράδειγμα της αμαξοποιΐας Τσώκου

Εξήντα πέντε χρόνια συνεχούς δυναμικής παρουσίας έχει στην ελληνική και τη διεθνή αγορά η εταιρεία κατασκευής αμαξωμάτων Τσώκου, στη Λιβαδειά 

Πλαίσιο λεωφορείου "Renaault" λίγο πριν αρχίσει η κατασκευή του.

Όλα ξεκίνησαν από την Λιβαδειά, πόλη με ξεχωριστή θέση στην «Ελληνική Αμαξοποιία» μιας και εκει γεννήθηκαν αρκετοί και σημαντικοί αμαξοποιοί. 

Εκεί βρισκόταν το αμαξοποιείο των Αδερφών Κορτέση, ένα «σχολείο» όπου από τα 14 του χρόνια ο Διονύσιος Τσώκος (γεννημένος το 1914) εργαζόταν και έμαθε την τέχνη. Μετά τον πόλεμο, το 1948 από μάστορας στο αμαξοποιείο Κορτέση έγινε συνέταιρος μέχρι την περίοδο ’51-52 όπου η οικογένεια Κορτέση μετακομίζει στην Αθήνα και αναπτύσσει πλέον εκεί την επιχειρηματική της δραστηριότητα.
Πλέον μόνος του, με τα παιδιά του Βαγγέλη, Ιωάννη και Παναγιώτη, κατασκευάζουν στο δικό τους πλέον εργοστάσιο (Θεσσαλονίκης 34 στη Λιβαδειά) καινούργια υπεραστικά λεωφορεία 32 θέσεων (τύπος Ε) πάνω σε πλαίσια κάθε μάρκας (FORD, SCANIA, OM, MERCEDES, MAGIRUS, ATLAS, BEDFORD, VOLVO κ.α όπως και συνεργάζεται με την ΒΙΑΜΑΞ που κατασκευάζει για λογαριασμό της (λόγω φόρτου εργασιών-παραγγελιών) MERCEDES LP322. Ακολούθησαν πολλά, όπως Υ1 50 θέσεων, λίγα αστικά (Α11), 100ρια, Υ4 κ.α. Οι κατασκευές
  ενισχύονταν μέχρι τη δεκαετία του ’80 από την αντικατάσταση του στόλου των ΚΤΕΛ. 
Ιστορική φωτογραφία από τη Λιβαδειά της δεκαετίας του '60, όταν χτίζονταν
ταυτόχρονα τρία λεωφορεία από ελληνικά χέρια για λογαριασμό λεωφορειούχων.
Το 1975 το εργοστάσιο μεταφέρεται εκτός της πόλης της Λιβαδειάς, όπου παραμένει μέχρι σήμερα (κοντά στον περιφερειακό της πόλης). Πλέον, τα «Αμαξώματα Τσώκος» κατασκευάζουν σε διάφορα πλαίσια καινούργια λεωφορεία για λογαριασμό ΚΤΕΛ (υπεραστικά) και  για τουριστικά γραφεία σε όλη τη χώρα. Το 1985-1986 κατασκευάζονται εκεί τα πρώτα διώροφα λεωφορεία ελληνικής κατασκευής σε πλαίσιο ΜΑΝ SR 280 και τα πρώτα σύγχρονου τύπου υπερυψωμένα με διπλό παρ-μπριζ. 

Η αμαξοποιία Τσώκος συνεργάζεται εκείνο το διάστημα με την αντιπροσωπεία της MAN αλλά και κατασκευάζει υπεργολαβικά υπεραστικά λεωφορεία για τον Σαρακάκη (SBAV).

Στα μέσα της δεκαετίας του '70 αποφασίστηκε η αντικατάσταση των παλαιών υπεραστικών λεωφορείων
32 θέσεων με νεώτερα και μεγαλύτερα λεωφορεία. Το εργαστάσιο "Τσώκου" έδωσε το παρόν. 
Από τα τέλη της δεκαετίας του ’80, συμμετέχει σε διαγωνισμούς του δημοσίου με αντιπροσωπείες πλαισίων όπως της RENAULT (Κράββαρης) και IVECO (Κοντέλλης). Κατασκευάζονται λοιπόν διάφοροι τύποι λεωφορείων, από μίνι τουριστικά, μεταφοράς προσωπικού, τουριστικά, ειδικές κατασκευές για τις ένοπλες δυνάμεις, λεωφορεία για δημόσιες επιχειρήσεις και δήμους, λεωφορεία για ιδιώτες και πολλά άλλα. 

Από το αμαξοποιείο της οικογένειας Τσώκου βγήκαν και "Chavdar" της δεύτερης γενιάς
που κυκλοφόρησαν στην τότε ΕΑΣ, στα μέσα της δεκαετίας του '80.
Το 1999 ο μεγάλος τεχνίτης-αμαξοποιός, αδελφός Ιωάννης Τσώκος φεύγει από την ζωή και η επιχείρηση συνεχίζεται από τα δύο αδέρφια Ευάγγελο και Παναγιώτη. Οι συνεργασίες με αντιπροσωπίες συνεχίζονται και αρκετές φορές εμπλουτίζονται. Το 2002 σε συνεργασία με την ΕΤΕΜΑ κατασκευάζονται από την εταιρία τα δύο βαγόνια του τελεφερίκ Λυκαβηττού. Σε συνεργασία με την ΑΒΟ-DEMAN τεχνικό γραφείο τότε και σε πλαίσιο IVECO  πραγματοποιούνται πολλές κατασκευές διασκευές σε ειδικά οχήματα για την αστυνομία. 

Κατασκευάζονται αρκετά σχολικά  λεωφορεία για λογαριασμό της OPEL και της RENAULT. Πραγματοποιούνται κατασκευές - διασκευές σε λεωφορεία-φορτηγά VW , MERCEDES και  TOYOTA. 

Σήμερα το αντικείμενο της εταιρίας παραμένει το ίδιο, με κατασκευές και επισκευές αμαξωμάτων λεωφορείων – φορτηγών και ειδικών οχημάτων. Πλέον συνεχιστής της αμαξοποιίας είναι ο μηχανολόγος - μηχανικός του ΕΜΠ κ. Διονύσης Π. Τσώκος.

Δες την ιστορία με ένα κλικ εδώ: 






Translate