- ΠΑΛΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ.
- BLOGSPOT FOR HISTORICAL GREEK BUSES.
- BLOGSPOT FÜR DIE HISTORISCHEN GRIECHISCHEN BUSSE GERETTET UND VON OLDTIMERS WIEDER HERGESTELLT.
Η συγκινητική
φωτογραφία που μας έστειλε αναγνώστης μας, με μια σημαντική στιγμή της ζωής του
πριν από 16 χρόνια...
Στην
επικαιρότητα είναι μια διαφήμιση γνωστής εταιρείας κινητής τηλεφωνίας που
δείχνει τον έρωτα ενός κοριτσιού κι ενός αγοριού στην πορεία του χρόνου. Πίσω
από την εικονική πραγματικότητα, πάντα κρύβεται μια αλήθεια.
Με αφορμή την
ανταπόκριση που έχει αυτή η διαφήμιση με το μήνυμά της, ο αναγνώστης Β.Π. του
ιστολογίου μας από το Ναύπλιο έστειλε μια φωτογραφία που τραβήχθηκε πριν από 16
χρόνια γράφοντας: «Και τα λεωφορεία είναι έρωτας... Εδώ, το 1997 στις αφετηρίες
Πατρών - Αιγίου του Κηφισού ανάμεσα σε δύο ωραία παλιά Ο302 και Ο302S "Biamax"...».
Εκείνος ήταν
φαντάρος που υπηρετούσε στο Ναύπλιο κι εκείνη φοιτήτρια στη Θεσσαλονίκη. Κοινό
σημείο αναφοράς και των δύο ήταν ο σταθμός των υπεραστικών ΚΤΕΛ στον Κηφισσό.
Σας την
παρουσιάζουμε.
Δεκαέξι χρόνια μετά
και ένας έρωτας προφανώς και μένει ζωντανός, όσο κι αν δύσκολο φαντάζει στις
μέρες μας από την τριβή της καθημερινότητας, την οικονομική κρίση και τη
ρουτίνα… Αυτό ίσως είναι και το αισιόδοξο μήνυμα της
μέρας.
Με την ευκαιρία
δείτε και ολόκληρη την ταινία διάρκειας 91 δευτερολέπτων που έχει την υπογραφή
των Φρέντερικ Πλάνχον, Νιλς Λέοναρντ, Λήο Ρέιμαν και Τζόναθαν Μάρλοου.
Ένα ευτράπελο με εισπράκτορα που έμεινε ανώνυμος αλλά πέρασε στην ιστορία...
Είναι γνωστό ότι ο Δημήτριος Βρανόπουλος, ως υπουργός Συγκοινωνιών, ήταν ο αναμορφωτής των συγκοινωνιακών μέσων
(λεωφορείων) της πρωτεύουσας και γενικότερα των ελληνικών μεγαλουπόλεων.
Με
διάταγμα επί υπουργίας του τοποθετήθηκαν οι μικρο-μεγαφωνικές εγκαταστάσεις στα
λεωφορεία καθώς και τα ηλεκτρικά κουδούνια στάσης, όπου μέχρι τότε γίνονταν δια
"ζώσης φωνής" τόσο από τον εισπράκτορα όσο και από τους επιβάτες.
Παροιμιώδης υπήρξε η απάντηση που έλαβε ο Δ. Βρανόπουλος από έναν
εισπράκτορα, η οποία και συζητιόταν επί μακρόν στην Αθήνα. Συγκεκριμένα κάποιο
μεσημέρι καλοκαιριού επιβιβάστηκε σε λεωφορείο της εποχής προκειμένου να
διαπιστώσει ο ίδιος την απήχηση του μέτρου της εγκατάστασης μικροφώνων και
κουδουνιών που είχε νομοθετήσει.
Βλέποντας όμως τον εισπράκτορα καταϊδρωμένο να
στέκεται όρθιος και να κραυγάζει στους επιβάτες επανειλημμένα να προχωρήσουν
στον διάδρομο χωρίς να κάνει χρήση του ήδη εγκατεστημένου μικροφώνου, ίσως από
συνήθεια, δείχνοντάς του το αυτό τον ρώτησε:
- Δεν μου λες σε παρακαλώ, αυτό τι είναι;
- Το κέρατο του Βρανόπουλου, που μου το στήσανε εδώ πάνω για να φωνάζω να
προχωράνε στο διάδρομο και δεν κουνιέται κανείς!
Όταν τότε ο Δ. Βρανόπουλος επέδειξε ταυτότητα και τού γνώρισε την ιδιότητά
του υπουργού το τι ακολούθησε δεν περιγράφεται.
Απειλήθηκε ο εισπράκτορας να
διωχθεί, το λεωφορείο ακινητοποιήθηκε και οι επιβάτες συνέχισαν τον προορισμό
τους με άλλα λεωφορεία. Το γεγονός αυτό έγινε αμέσως γνωστό
στον τύπο όπου και έλαβε μεγάλη δημοσιότητα.
Τελικά ο εισπράκτορας δεν διώχθηκε πλην όμως για αρκετό καιρό οι επιβάτες
των λεωφορείων της Αθήνας προκαλούσαν στους εισπράκτορες αρεσκόμενοι ν’ ακούν
την επανάληψη της ίδιας απάντησης…
Φωτογραφία από τον Διονύση Άννινο: Αθήναι, οδός Αθηνάς πέριξ της πλατείας Λουδοβίκου (Κοτζιά).
Εκτιμώ ότι είναι τέλη της δεκαετίας του '70. Η πλατεία Κοτζιά είναι
"κομμένη" στη βόρεια πλευρά της. Ανέρχεται προς Αιόλου - Σταδίου
λεωφορείο του 3ου κλιμακίου ΕΚΤΕΛ της γραμμής "Πετραλώνων -
Περιστερίου".
Την Αθηνάς προς Ερμού διέρχεται λεωφορείον του 5ου
κλιμακίου ΕΚΤΕΛ της γραμμής "Πειραιεύς - Αθήναι". Εικάζω ότι μπορεί να
είναι το 5/61 Scania Vabis με αμάξωμα Ταγκαλάκη ιδιοκτησίας κληρονόμων
Διοικητόπουλου.
Κάτω διακρίνεται το παλαιό ταχυδρομείο, γνωστό και
ως "Μέγαρον Μελά" ενώ πιο δεξιά φαίνονται τα ακίνητα της οικογένειας
Κλαουδάτου.
Αλλαγές φανών και λαμπτήρων, αλλά και υποβοήθηση για την εκκίνηση του κινητήρα.
Με ιδιαίτερη σχολαστικότητα προχωρεί η μηχανική και τεχνική αποκατάσταση ενός ακόμα μουσειακού αστικού λεωφορείου VOLVO SB 756 ελληνικής κατασκευής από το εργοστάσιο "Σαρακάκη".
Πρόκειται για το παλιό "πράσινο" με τον αριθμό "55", το όχημα που πραγματοποίησε το τελευταίο δρομολόγιο "843" από το Πέραμα προς τον Πειραιά, στην εκπνοή του 2001 παραχωρώντας τη γραμμή στα μπλε λεωφορεία.
Πέρα από τη συνήθη εμφάνιση, με φόρμα εργασίας, δίπλα στο ιστορικό λεωφορείο.
Η έναρξη των εργασιών αποκατάστασης άρχισε κατά το φθινόπωρο του 2011 στις παλιές εγκαταστάσεις της ΛΑΕΓΕστη Μάνδρα Αττικής όταν διαπιστώθηκε σοβαρή βλάβη στον κινητήρα που καθιστούσε απαγορευτική (για να μην πούμε αδύνατη) την κυκλοφορία του.
Ύστερα από επίπονες προσπάθειες, προσωπική εργασία και μεράκι οι Χ. & Β. Λαζαρόπουλος με τους συνεργάτες μας καταφέραμε να ξαναδώσουμε ζωή στο "55".
Το τελευταίο διάστημα το ιστορικό λεωφορείο βρέθηκε στο εργαστάσιο από το οποίο κυκλοφόρησε για πρώτη φορά την άνοιξη του 1981.
Εκεί αντικαταστάθηκε το σύστημα του αμπραγιάζ και οι αντλίες του, αντικαταστάθηκαν τα κολάρα, ο δείκτης και η τάπα νερού ενώ εξακολουθούν να βρίσκονται σε έλεγχο τα συστήματα πέδης και κινήσεως.
Ήδη έχουν γίνει δύο δοκιμαστικές διαδρομές για τον πλήρη έλεγχο του οχήματος και πολύ σύντομα σχεδιάζουμε τη μερική αποκατάσταση και επισκευή μερών του αμαξώματος, όπως θα έχετε ήδη διαβάσει ορισμένοι και από την ανοικτή ομάδα "Παλιά ελληνικά λεωφορεία" από το Facebook.
Δίπλα βλέπετε φωτογραφία του "55" ύστερα από την τελευταία δοκιμή, στο πλαίσιο της οποίας καταγράφηκαν παρατηρήσεις για επισκευές, αντικαταστάσεις και προληπτικές παρεμβάσεις...
Μπορείτε να δείτε κι ένα βίντεο σύντομης διάρκειας με ευχαριστίες προς τους φίλους που έχουν υποστηρίξει αυτή τη νέα προσπάθειά μας:
Εξήντα πέντε χρόνια συνεχούς δυναμικής παρουσίας έχει στην ελληνική και τη διεθνή αγορά η εταιρεία κατασκευής αμαξωμάτων Τσώκου, στη Λιβαδειά
Πλαίσιο λεωφορείου "Renaault" λίγο πριν αρχίσει η κατασκευή του.
Όλα
ξεκίνησαν από την Λιβαδειά, πόλη με ξεχωριστή θέση στην «Ελληνική Αμαξοποιία»
μιας και εκει γεννήθηκαν αρκετοί και σημαντικοί αμαξοποιοί.
Εκεί βρισκόταν το αμαξοποιείο
των Αδερφών Κορτέση, ένα «σχολείο» όπου από τα 14 του χρόνια ο Διονύσιος Τσώκος
(γεννημένος το 1914) εργαζόταν και έμαθε την τέχνη. Μετά τον πόλεμο, το 1948
από μάστορας στο αμαξοποιείο Κορτέση έγινε συνέταιρος μέχρι την περίοδο ’51-52
όπου η οικογένεια Κορτέση μετακομίζει στην Αθήνα και αναπτύσσει πλέον εκεί την
επιχειρηματική της δραστηριότητα. Πλέον
μόνος του, με τα παιδιά του Βαγγέλη, Ιωάννη και Παναγιώτη, κατασκευάζουν στο
δικό τους πλέον εργοστάσιο (Θεσσαλονίκης 34 στη Λιβαδειά) καινούργια υπεραστικά
λεωφορεία 32 θέσεων (τύπος Ε) πάνω σε πλαίσια κάθε μάρκας (FORD, SCANIA, OM,
MERCEDES, MAGIRUS, ATLAS, BEDFORD, VOLVO κ.α όπως και συνεργάζεται με την
ΒΙΑΜΑΞ που κατασκευάζει για λογαριασμό της (λόγω φόρτου εργασιών-παραγγελιών)
MERCEDES LP322. Ακολούθησαν πολλά, όπως Υ1 50 θέσεων, λίγα αστικά (Α11), 100ρια, Υ4 κ.α. Οι κατασκευέςενισχύονταν μέχρι
τη δεκαετία του ’80 από την αντικατάσταση του στόλου των ΚΤΕΛ.
Ιστορική φωτογραφία από τη Λιβαδειά της δεκαετίας του '60, όταν χτίζονταν ταυτόχρονα τρία λεωφορεία από ελληνικά χέρια για λογαριασμό λεωφορειούχων.
Το
1975 το εργοστάσιο μεταφέρεται εκτός της πόλης της Λιβαδειάς, όπου παραμένει
μέχρι σήμερα (κοντά στον περιφερειακό της πόλης). Πλέον, τα «Αμαξώματα Τσώκος»
κατασκευάζουν σε διάφορα πλαίσια καινούργια λεωφορεία για λογαριασμό ΚΤΕΛ
(υπεραστικά) καιγια τουριστικά γραφεία
σε όλη τη χώρα. Το 1985-1986 κατασκευάζονται εκεί τα πρώτα διώροφα λεωφορεία
ελληνικής κατασκευής σε πλαίσιο ΜΑΝ SR 280 και τα πρώτα σύγχρονου τύπου
υπερυψωμένα με διπλό παρ-μπριζ.
Η αμαξοποιία Τσώκος συνεργάζεται εκείνο το
διάστημα με την αντιπροσωπεία της MAN αλλά και κατασκευάζει υπεργολαβικά
υπεραστικά λεωφορεία για τον Σαρακάκη (SBAV).
Στα μέσα της δεκαετίας του '70 αποφασίστηκε η αντικατάσταση των παλαιών υπεραστικών λεωφορείων 32 θέσεων με νεώτερα και μεγαλύτερα λεωφορεία. Το εργαστάσιο "Τσώκου" έδωσε το παρόν.
Από
τα τέλη της δεκαετίας του ’80, συμμετέχει σε διαγωνισμούς του δημοσίου με
αντιπροσωπείες πλαισίων όπως της RENAULT (Κράββαρης) και IVECO (Κοντέλλης).
Κατασκευάζονται λοιπόν διάφοροι τύποι λεωφορείων, από μίνι τουριστικά,
μεταφοράς προσωπικού, τουριστικά, ειδικές κατασκευές για τις ένοπλες δυνάμεις,
λεωφορεία για δημόσιες επιχειρήσεις και δήμους, λεωφορεία για ιδιώτες και πολλά
άλλα.
Από το αμαξοποιείο της οικογένειας Τσώκου βγήκαν και "Chavdar" της δεύτερης γενιάς που κυκλοφόρησαν στην τότε ΕΑΣ, στα μέσα της δεκαετίας του '80.
Το
1999 ο μεγάλος τεχνίτης-αμαξοποιός, αδελφός Ιωάννης Τσώκος φεύγει από την ζωή
και η επιχείρηση συνεχίζεται από τα δύο αδέρφια Ευάγγελο και Παναγιώτη. Οι
συνεργασίες με αντιπροσωπίες συνεχίζονται και αρκετές φορές εμπλουτίζονται. Το
2002 σε συνεργασία με την ΕΤΕΜΑ κατασκευάζονται από την εταιρία τα δύο βαγόνια
του τελεφερίκ Λυκαβηττού. Σε συνεργασία με την ΑΒΟ-DEMAN τεχνικό γραφείο τότε
και σε πλαίσιο IVECOπραγματοποιούνται
πολλές κατασκευές διασκευές σε ειδικά οχήματα για την αστυνομία.
Κατασκευάζονται αρκετά σχολικάλεωφορεία
για λογαριασμό της OPEL και της RENAULT. Πραγματοποιούνται κατασκευές - διασκευές
σε λεωφορεία-φορτηγά VW , MERCEDES καιTOYOTA.
Σήμερα
το αντικείμενο της εταιρίας παραμένει το ίδιο, με κατασκευές και επισκευές
αμαξωμάτων λεωφορείων – φορτηγών και ειδικών οχημάτων. Πλέον συνεχιστής της
αμαξοποιίας είναι ο μηχανολόγος - μηχανικός του ΕΜΠ κ. Διονύσης Π. Τσώκος.
Μια μικρή ιστορία για έναν μεγάλο αμαξοποιό από τα Γιάννενα, τον Γκρέμο...
Κείμενο - φωτογραφίες: Βίκτορας Π.
Στη φωτογραφία αυτή βλέπουμε ένα SCANIAυπερμείζονος
τύπου, κατασκευής της γιαννιώτικης αμαξοποιίας "ΓΚΡΕΜΟΣ".
Βρίσκεται επί της οδού
Αβέρωφ, λίγο πιο πάνω από το Κάστρο και εκτελεί το δρομολόγιο 9
ΒΕΛΙΣΣΑΡΙΟ-ΜΩΛΟΣ με κατεύθυνση προς Βελισσάριo (στρατόπεδο, στην έξοδο της πόλης προς Αθήνα).
Το 1ο λεωφορείο αυτού του τύπου κυκλοφόρησε στην
πόλη την άνοιξη του 1981 και αντικατέστησε ένα MercedesLP322 με δίφυλλες πόρτες –
σαν αυτά του Βόλου, αλλά λίγο πιο μικρό (με # παρμπριζ 14)
Λίγο αργότερα, νομίζω αρχές καλοκαιριού του 1981,
κυκλοφόρησε άλλο ένα ίδιο, με # παρμπριζ 15. Η διαφορά του από το 14, ήταν ότι
ενώ οι πόρτες του 14 ήταν απ’ έξω ασπρες-μπλε, του 15 ήταν άσπρες. Δυστυχώς,
δεν θυμάμαι για το 15, ποιο λεωφορείο αντικατέστησε.
Το φθινόπωρο του 1981, κυκλοφόρησε το 3ο λεωφορείο αυτού του τύπου, που φαίνεται παρακάτω. Οι πόρτες του, είχαν μια
μικρή διαφορά στην κατασκευή, σε σχέση με τα 14 και 15. Αντικατέστησε ένα Volvoτου
Σαρακάκη.
Το #18, στο αμαξοστάσιο της οδού Πειραιώς, περισώζεται με τη φροντίδα της ΛΑΕΓΕ.
Ιδιαίτερη επιτυχία είχε η συμμετοχή
παλιού αστικού λεωφορείου της συλλογής Λαζαρόπουλου στην εκδήλωση του «Α.Ο.
Χανιά» για την επιστροφή της ομάδας στη Β’ Εθνική ύστερα από 32 χρόνια.
Σύμφωνα με τα
στοιχεία της ομάδας περισσότεροι από τρεις χιλιάδες άνθρωποι πέρασαν από το
υπαίθριο περίπτερο του «Α.Ο.Χ.» στην πλατεία Σοφοκλή Βενιζέλου μπροστά στην
Αγορά των Χανίων. Είδαν το μουσειακό MercedesBenzΟ322 Βιαμάξαλλά και την έκθεση φωτογραφίας με στιγμιότυπα από την ιστορία του ΑΟΧ από το
1945 ως σήμερα.
Την Κυριακή,
το μουσειακό λεωφορείο μετέφερε στο γήπεδο των Περιβολιών 21 παλαίμαχους
ποδοσφαιριστές του «Α.Ο. Χανιά» προκειμένου να παρακολουθήσουν τον αγώνα με τον
«Φωκικό», επί του οποίου επικράτησε η κρητική ομάδα.
«Η προσπάθεια μας είναι καθαρά ιδιωτική, δεν
παίρνουμε καμία απολύτως επιδότηση και στόχος μας είναι να κρατήσουμε ζωντανή
την βιομηχανική κληρονομιά της χώρας», ανέφερε στο Αθηναϊκό
Πρακτορείο ο κ. Χάρης Λαζαρόπουλος, διαχειριστής της ΛΑΕΓΕ.
Ο μοναδικός φορέας που υποστηρίζει διαχρονικά αυτήν την προσπάθεια είναι ο ΟΑΣΑ και ειδικά οι εργαζόμενοι της Ο.ΣΥ. (πρώην ΕΘΕΛ) οι οποίοι έχουν αγκαλιάσει αυτήν την πρωτοβουλία και χάρη σ' εκείνους αυτή τη στιγμή μερικά από τα πιο όμορφα μουσειακά λεωφορεία που κατασκευάστηκαν στη χώρα μας φιλοξενούνται και φυλάσσονται.
Όπως μετέδωσε το
ΑΠΕ, ο κ. Λαζαρόπουλος εξέφρασε την άποψη ότι θα μπορούσε το κράτος να έχει
δημιουργήσει το Εθνικό Μουσείο Μεταφορών ώστε να μείνει ζωντανό ένα κομμάτι της
σύγχρονης Ελλάδας και της βιομηχανικής κληρονομιάς.
Ιδιαίτερα
συγκινητική ήταν η παρουσία της ομάδας «Ποδηλατοδρομίες» των Χανίων που πέρασαν
από την πλατεία για να δουν το λεωφορείο και την έκθεση, καθώς και η υποστήριξη
που είχε η εκδήλωση από το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, τα «Χανιώτικα Νέα», τη
«Νέα Τηλεόραση», τον σταθμό «Κύδων» αλλά και από την εφημερίδα ΕΘΝΟΣ.
Aπολαύστε τώρα τον μοναδικό χαιρετισμό που σας απευθύνουν οι ποδηλάτες των Χανίων δίπλα στο μουσειακό λεωφορείο Mercedes Benz O322 Βιαμάξ:
Η επιστροφή στα σαλόνια της Β' Εθνικής ύστερα από 32 χρόνια δεν είναι και λόγο πράγμα! Ο ιστορικός "Α.Ο. ΧΑΝΙΑ" μπαίνει πάλι δυναμικά στο παιγνίδι και κάνει υπερήφανους τους οπαδούς του.
Η νέα διοίκηση της ομάδας δεν ξεχνά την ιστορία του "Α.Ο.Χ." που άρχισε το 1945 και κατά την πορεία της ως σήμερα ανέδειξε μερικά από τα μεγαλύτερα ταλέντα του κρητικού και του ελληνικού ποδοσφαίρου.
Για το λόγο αυτό, ο νέος "Α.Ο. Χανιά" παρουσιάζει με καμάρι σειρά ιστορικών φωτογραφιών από ένδοξες σελίδες της αγωνιστικής ιστορίας του μέσα σε ένα μουσειακό αστικό λεωφορείο "Mercedes Benz" Ο322 που κατασκευάστηκε πριν από πενήντα χρόνια από τη Βιαμάξ.
Τριάντα δύο χρόνια συμπληρώθηκαν από την κυκλοφορία των θρυλικών VolvoSB756 Σαρακάκη για
λογαριασμό των ΗΣΑΠ.
Εκτός από το στιβαρό αμάξωμα, τα θρυλικά λεωφορεία που άφησαν ιστορία στις αστικές
γραμμές Συντάγματος – Πειραιώς, Περάματος, Δραπετσώνας και Χαροκόπου διέθεταν
ένα ισχυρό μυστικό. Σχεδιάστηκαν εξ ολοκλήρου στη χώρα μας από Έλληνες
μηχανολόγους και μηχανικούς για τις ειδικές συνθήκες των αστικών συγκοινωνιών
στη χώρα μας, όπως είχαν υποδείξει οι εργαζόμενοι στους ΗΣΑΠ.
Τα «πράσινα» κατασκευάστηκαν με τον αγαπημένο κινητήρα των φανατικών «Βολβάκηδων»
του Γκέτεμποργκ, αυτόν των Β10Μ. Για τους πιο διαβασμένους να πούμε ότι τα VolvoSB756 διαθέτουν πετρελαιοκινητήρα
“THD 100”, χωρητικότητος 9,6 λίτρων και αποδόσεως 300 ίππων HP.
Ο κινητήρας έχει τοθετηθεί στη μέση του εμπρόσθιου μέρους, πίσω και δεξιά
από τη θέση του οδηγού, πριν από τη μεσαία πόρτα. Είναι τοποθετημένος κατά
τρόπο ιδανικό ώστε να έχουν οι μηχανικοί την καλύτερη δυνατή πρόσβαση για τη
συντήρηση των οχημάτων.
Ύστερα από απαίτηση των ΗΣΑΠ είχε επιλεγεί χειροκίνητος επιλογέας ταχυτήτων.
Με τον τρόπο αυτό, ο οδηγός ήταν εκείνος που είχε την ευθύνη για την καλύτερη
εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου ειδικά όταν έπρεπε να εκτελέσει δρομολόγιο
στο Άνω Πέραμα και με πολύ φορτωμένο λεωφορείο. Γι' αυτό και αυτή η παρτίδα των λεωφορείων έχουν κωδικό "SB", δηλαδή "Saracakis Bros", ως ελληνική καινοτομία πιστοποιημένη από το σουηδικό κολοσσό που αποτελεί κι ένα ιδιαίτερο κεφάλαιο της ευρωπαϊκής αυτοκίνησης.
Για την ιστορία να σημειώσουμε ότι πρωτοπόρος σ' αυτήν την ιδιαιτερότητα ήταν η "Βιαμάξ" με τα μοντέλα αστικών λεωφορείων F-580 και F-580S, όπου το "F" σημαίνει "Fostiropoulos" σε αντίθεση με το κοινής χρήσεως "Ο" (δηλαδή Omnibus).
Δείτε από ιστορική φωτογράφηση που έγινε για λογαριασμό της VolvoΣουηδίας από τον πρώτο καιρό κυκλοφορίας των «πράσινων».
Ήδη μπορείτε να διακρίνετε ότι οι τεχνικοί του ΗΣΑΠ δεν είχαν κάνει καν την
αρίθμηση με λευκούς αριθμούς στα «μάγουλα» των λεωφορείων με τον αριθμό του ανεμοθώρακά
τους. Το ΥΝ 8437 φωτογραφήθηκε στη Μαρίνα Ζέας…
Επίσης, απολαύστε το αποκλειστικό βίντεο με μουσειακό λεωφορείο Volvo εν λειτουργία που βρίσκεται σε φάση προληπτικής συντηρήσεως και αποκαταστάσεως από τη ΛΑΕΓΕ.
Mε αφορμή ένα σπάνιο βίντεο - ντοκουμέντο που προβλήθηκε στους κινηματογράφους το 1958, η δημοφιλής ενημερωτική ιστοσελίδα του Πειραιά "PiraeusPress" δημοσιεύσει σειρά φωτογραφιών με σημεία της Νίκαιας και της Παλιάς Κοκκινιάς μέσα από τα καρέ αυτού του φίλμ που φτιάχτηκε για λογαριασμό του Εμπορικού Συλλόγου Νικαίας.
Στο αφιέρωμα διακρίνονται φωτογραφίες από την οδό Κονδύλη όταν ήταν δρόμος διπλής κατευθύνσεως με χασανιώτικο λεωφορείο που κατασκευάσθηκε από τον Σπαρταλιάν στο παλιό αμαξοποιείο του, επί της Λεβαδείας, να κατεβαίνει προς τον Πειραιά.
Ένα άλλο χασανιώτικο διακρίνεται στη στάση του Βουλαλά επί της 25ης Μαρτίου να ανεβαίνει προς τη Νεάπολη ή προς τον Κορυδαλλό.
Κατά καιρούς έχουμε αναφερθεί σε λεωφορεία που έμειναν ζωντανά στην ιστορία χάρη στις ελληνικές ταινίες που τα απεικονίζουν. Απτό παράδειγμα αυτό το άγνωστo Skoda 706RTO της ΑΣΠΑ με αμάξωμα που κατασκευάσθηκε από τους μάστορες Κοτάντζη και Μανταδάκη.
Τα Skoda αποτέλεσαν τον αρχικό στόλο της κρατικής εταιρείας εκτέλεσης αστικού συγκοινωνιακού έργου στην πρωτεύουσα, την ΑΣΠΑ, η οποία ιδρύθηκε το 1961 και λειτούργησε παράλληλα με τα υπόλοιπα έξι ΚΤΕΛ Αθηνών.
Η αρχική παραλαβή προέβλεπε 165 σασσί λεωφορείων 706RTO από τη Skoda, τα οποία δόθηκαν κατόπιν διαγωνισμού σε εγχώριους κατασκευαστές αμαξωμάτων. Στο έργο συμμετείχαν οι εταιρείες "ΒΙΟ" και Βιαμάξ, καθώς και οι μεγάλοι αμαξοποιοί Πέτρος Ταγκαλάκης και οι Κοτάντζης-Μανταδάκης.
Η κατασκευή του πρώτου άρχισε το χειμώνα του 1961 και το τελευταίο παραδόθηκε εντός του 1962. Πήραν τους αριθμούς κυκλοφορίας από 98 601 έως 98 720 τα πρώτης παραλαβής και τα δεύτερης από 104 721 ως 104 765.
Χάρη στον Βαγγέλη Λαζαρόπουλο περισώθηκε ένα Skoda 706RTO με αμάξωμα Κοτάντζη - Μανταδάκη, το οποίο φυλάσσεται σήμερα στο Α/Σ Θριασίου ύστερα από τους βανδαλισμούς που έκαναν άγνωστοι κουφιοκέφαλοι τον Οκτώβριο του 2006 όταν τέσσερα μουσειακά λεωφορεία φιλοξενήθηκαν (υποτίθεται) από γνωστό αντιπρόσωπο περονοφόρων στα Μέγαρα.
Μπες έγκαιρα στην ομάδα "ΠΑΛΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ" στο Facebook και ψήφισε ποιο λεωφορείο θέλεις να κυκλοφορήσει την Κυριακή, σε ειδική εκδήλωση της Ελληνικής Ομοσπονδίας Οχημάτων Εποχής.
Σε εύλογο χρόνο θα μπορέσουν λίγοι τυχεροί να έρθουν βόλτα κατά τη διαδρομή ανόδου. Ψήφισε τώρα! Και φυσικά πάτησε Like! Θέλουμε τη συμμετοχή σου.
Mercedes F580 Βιαμάξ μπροστά από Volvo SB756 Σαρακάκη
Για τους φίλους που θέλουν να θυμούνται τα βασικό δίκτυο γραμμών επί των
οποίων τα πράσινα λεωφορεία των ΕΗΣ και μετά των ΗΣΑΠ παρείχαν συγκοινωνιακό
έργο, παραθέτουμε ένα χρήσιμο σημείωμα.
Πράσινα λεωφορεία κυκλοφόρησαν στις γραμμές (με σημερινή αρίθμηση):
040 Πειραιάς - Σύνταγμα
859 Πειραιάς - Δραπετσώνα
843 Πειραιάς - Πέραμα
844 Πειραιάς - Άγιος Γεώργιος
874 Πειραιάς - Άνω Πέραμα
912 Καλλιθέα - Χαροκόπου
Όπως σημειώνουν οι ερευνητές των συγκοινωνιών, οι γραμμές «843» και «844»
αντικατέστησαν τον προαστιακό τροχιόδρομο που συνέδεε τον Πειραιά με το Πέραμα.
Η γραμμή «843» αποτελεί το πλήρες δρομολόγιο και η «844» την τοπική αφού έφθανε
μέχρι την είσοδο της Ιχθυόσκαλας στον λιμένα Αγίου Γεωργίου στο Κερατσίνι.
Στις αρχές της δεκαετίας του ’90, μάλιστα, τη γραμμή «844» εξυπηρετούσαν
αποκλειστικά έξι MercedesBenzF580 Βιαμάξ των ΗΣΑΠ παράλληλα με εφεδρικά δρομολόγια
στην «843» αλλά και νυκτερινά στην «040».
Απολαύστε τη φωτογραφία του 1981 με το MercedesBenzF580 «114» μπροστά από ένα VolvoSB756 Σαρακάκη στις αφετηρίες της Φιλελλήνων από το
Σύνταγμα προς τον Πειραιά.
Ο Βέγγος, ο οδηγός, οι κερματοδέκτες, ο επιβάτης με το αρνί και η πρώτη εμπειρία με τα… "φουγάρα" Ikarus
Ένα πανέμορφο λεωφορείοMercedesΒιαμάξ, υπερμείζονος τύπου, εμφανίζεται σε διαφορετικές σκηνές της σειράς «Βεγγαλικά» που άρχισε να ετοιμάζει ο Θανάσης Βέγγος για την ΕΡΤ το 1984 και την παρέδωσε τον Οκτώβριο του 1988.
Η σατυρική σειρά του ανεπανάληπτου Θανάση Βέγγου, περιγράφει την καθημερινότητα και τις περιπέτειες ενός οικογενειάρχη σε μια μεγαλούπολη, όπου έχει να αντιμετωπίσει επιθέσεις φανερών και κρυφών εχθρών που ακούν στα ονόματα...υπερκατανάλωση, μοναξιά, άγχος, προχειρότητα, ανευθυνότητα, ρύπανση, ακρίβεια και πληθωρισμός.
Τα λεωφορεία
Σήμερα θα σας παρουσιάσουμε μία σκηνή που περιγράφει την καθημερινότητα των πολιτών που κινούνται με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Θα δείτε λεωφορείαIkarus260στη θρυλική εποχή της ΕΑΣ όταν σημειώνονταν διάφορα ευτράπελαόπως οι επιβάτες που τα κυνηγούσαν και οι οδηγοί δεν περίμεναν στις στάσεις ούτε λεπτό.
Θα δείτε τα τότε «σύγχρονα»τρόλλεϋ ρωσικής κατασκευήςZiuπου εξυπηρετούσαν τους επιβάτες του αθηναϊκού κέντρου.
Στο σκετς που έχει γράψει οΓιώργος Λαζαρίδης φαίνεται ένα παλιό κατοστάρι λεωφορείο του ΕΚΤΕΛνα ανεβαίνει ως μισθωμένο όχημα να παραλάβει επιβάτες.
Επειδή προφανώς έχει καθυστερήσει περιμένουν πάρα πολλοί επιβάτες μεταξύ των οποίων βρίσκεται ο Θανάσης Βέγγος, ο οποίος επιχειρεί να μεταφέρει μια καρτέλλα αυγά.Τη συνέχεια θα τηδείτε πατώντας κλικ στο βίντεο…
Αξίζει να αναφέρουμε ότι στο λεωφορείο«Χωρίς Εισπράκτορα»φαίνεται πώς γινόταν η συλλογή του κομίστρου τότε. Βλέποντας το βίντεο θα καταλάβετε τι συνέβαινε όταν αργότεραοι εισπράκτορες της ΕΑΣ έφτιαχναν δεμάτια από… κουμπιά ή με κομμένα χαρτονομίσματα.
Επίσης, θα απολαύσετε πώς ο Βέγγος αντιλήφθηκετην αντικατάσταση των τότε παλιών λεωφορείων του ΕΚΤΕΛ από τα ρυπογόναIkarus,η παραλαβή των οποίων είχε απασχολήσει τον Τύπο της εποχής εξαιτίας των καυσαερίων που εξέπεμπαν και της ρύπανσης που προκαλούσαν επιβαρύνοντας το φαινόμενο του «νέφους» στην Αθήνα.Αυτό το σκετς είναι διασκεδαστικό.
Το δελτίο Τύπου της ΕΡΤ
ΗΕΤ1είχε αναγγείλει τότε την προβολή της σειράς, στις10 Οκτωβρίου 1988, γράφοντας:
«Ιστορίες καθημερινής τρέλλας με πρωταγωνιστή τον Θανάση Βέγγο σε 13 επεισόδια των 30 λεπτών. Ο ηθοποιός ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΕΓΓΟΣ γράφει, σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί στη σειρά «ΒΕΓΓΑΛΙΚΑ» στόχος της οποίας είναι να σατιρίσει την καθημερινότητα σε μια μεγαλούπολη, την ΑΘΗΝΑ. Σε κάθε επεισόδιο ο πρωταγωνιστής ΘΑΝΑΣΗΣ ΘΑΝΑΣΟΥΛΑΣ αντιμετωπίζει πληθώρα δυσκολιών οι οποίες παρουσιάζονται με έναν άκρως χιουμοριστικό τρόπο. Ζει σε μια πολυκατοικία, σε ένα υπόγειο-διαμέρισμα και εργάζεται ως διαφημιστής. Κοντά του ζουν η αδερφή του με τα παιδιά της αλλά και η κοπέλα του. Ο ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΕΓΓΟΣ είναι για άλλη μια φορά ο λαϊκός άνθρωπος, το αιώνιο θύμα με την απεριόριστη αισιοδοξία».
Απολαύστε το πρώτο βίντεο από τη σειρά «Βεγγαλικά» που καταφέραμε να αξιοποιήσουμε,κάνοντας κλικ εδώ.
Αυτό είναι το τρίτο λεωφορείο της συλλογής μας, ένα Scania Vabis B71 με αμάξωμα Π. Ταγκαλάκη.
Ο Πολυχρονόπουλος ήταν ένας παλιός αυτοκινητιστής που είχε φορτηγά, ταξί και λεωφορεία στο 5ο ΚΤΕΛ.
Όταν είχαν αρχίσει οι απεργίες του 1976 και κάποιοι θερμοκέφαλοι έκαναν ζημιές στα λεωφορεία για να μην κυκλοφορούν είχε πάει στο αμαξοστάσιο της Θηβών και έκανε άνω - κάτω τη διοίκηση. Κάποιος άσχετος πετάχτηκε και του φώναξε: "Ηρέμησε μπάρμπα. Είναι απόφαση του σωματείου".
- "Τι είσαι σύ;", αποκρίθηκε ο Πολυχρονόπουλος.
- "Εισπράχτορας", απάντησε.
- "Πες στο σωματείο ότι έχω γραμμένες στ' αρχίδια μου τις απόψεις τους εφ' όσον πληρώνω και
Κατασκευάσθηκε το 1958 και κυκλοφορούσε στις γραμμές του 5ου ΚΤΕΛ με τον αριθμό 27.
ζημιώνομαι από την απεργία και από τους βανδαλισμούς. Όταν θα βάλουν το χέρι στην τσέπη ή αποκαστήσουν τις ζημιές που έκαναν στο Scania, ίσως τους ακούσω", είπε κι έφυγε τσαντισμένος.
Όλη τη μέρα χρειάστηκε για να φτιάξει με τη βοήθεια ενός ηλεκτρολόγου τις ασφάλειες του Β71 που είχε ξηλώσει κάποιος άθλιος από τη βάση τους. Το λεωφορείο φτιάχτηκε και βγήκε δρομολόγιο με τον Πολυχρονόπουλο οδηγό και εισπράκτορα ταυτόχρονα.
Στην αφετηρία της Εθνικής Αντιστάσεως περίμενε να πάρει δρομολόγιο για τη Νεάπολη όταν τον πλησίασε ο Παναής, ένας μηχανικός που τον φώναζαν "κουμούνα" επειδή ανήκε στους λαμπράκηδες και δεν ήταν πολιτικοποιημένος.
- "Γιατί δεν κάθεσαι φρόνιμα; Αλλάζουν τα πράγματα. Σπίτια έκανες, λεφτά έκανες, η κόρη σου δεν έχει ανάγκη να δουλέψει. Τι παιδεύεσαι και γιατί κάνεις εχθρούς;", του είπε.
Περιμένει στωικά την ώρα της ανακατασκευής του.
- "Τους βλέπεις αυτούς εκεί μέσα;" έκανε κι έδειξε τους επιβάτες που είχαν στριμωχτεί σαν σαρδέλες. "Σ' αυτούς τα χρωστάω και γι' αυτούς δουλεύω. Αυτό να πεις στα αφεντικά των σωματείων που κάνουν πολιτική στην πλάτη άλλων"...
Την ιστορία αυτή μου θύμισε ο κυρ Γιώργος που οδηγούσε το 5/61 του Διοικητόπουλου (ένα Scania Vabis Ταγκαλάκη) με αφορμή κουταμάρες που ακούστηκαν σήμερα από κάποιους που δεν διαφέρουν από τον εισπράκτορα της ιστορίας μας, ο οποίος πίστευε ότι με την ήσσονα προσπάθεια μπορεί να εξισωθεί με κάποιον που αγωνίζεται. Ούτε στη ζούγκλα δεν συμβαίνουν αυτά.
Ο καθένας παίρνει τη θέση που του αξίζει όταν είναι σοβαρός, κάτι που διαπιστώνεται αργά ή γρήγορα...
Χ.Κ.Λ.
Τις φωτογραφίες τράβηξε ο καλός φίλος κ. Β. Παρασαμλής.
Φωτογραφία ντοκουμέντο από το αρχείο της ΛΑΕΓΕ δείχνει την προετοιμασία για την πρώτη δοκιμή αρθρωτού λεωφορείου Volvo ΒL7 με αμάξωμα κατασκευασμένο στην ΕΛΒΟ (Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων) για λογαριασμό του περιοδικού "Car & Truck".
Ήταν καλοκαίρι του 2004 όταν ο απεσταλμένος του περιοδικού στη Θεσσαλονίκη επικοινώνησε με στελέχη της ΕΛΒΟ και προετοίμασε την πρώτη αποκλειστική παρουσίαση ενός λεωφορείου που αποτέλεσε την ευχάριστη έκπληξη που πήρε σάρκα και οστά από τους Θεσσαλονικείς αμαξοποιούς.
Με την κυκλοφορία αυτών των λεωφορείων μια νέα σελίδα άνοιξε για την ΕΛΒΟ, αφήνοντας πίσω την "αποκλειστικότητα" που ίσχυε ως τότε στην κατασκευή λεωφορείων Mercedes Benz. Άλλωστε η πολιτική της EvoBus, σε διεθνές επίπεδο, έδειχνε ότι θα εποιλεγόταν ως γραμμή παραγωγής αυτή που στήθηκε στο Χόσντερε της ανατολικής Θράκης, στην Τουρκία κι όχι οι Έλληνες συνεργάτες.
Τα οχήματα αυτά αντικατέστησαν τις θρυλικές πορτοκαλί νταλίκες Volvo B10M που όργωσαν τη Θεσσαλονίκη και εξυπηρέτησαν εκατομμύρια επιβάτες του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ).
Bίντεο που βγαίνει για πρώτη φορά στη δημοσιότητα σας παρουσιάζουμε σήμερα. Δείχνουν πώς πρετοιμάστηκε και κυκλοφόρησε τον Απρίλιο του 2011 ένα μουσειακό αστικό λεωφορείο Volvo Σαρακάκη.
Το λεωφορείο χρησιμοποιήθηκε για να γυριστεί η κινηματογραφική ταινία μικρού μήκους που "έντυσε" το τραγούδι της Σωτηρίας Λεονάρδου. Στα βίντεο θα δείτε το Volvo στη βάση συντηρήσεως και καθαρισμού που χρησιμοποιείται από τους αδελφούς Λαζαρόπουλου και τη ΛΑΕΓΕ επί σειράν ετών για τα μουσειακά οχήματά τους.
Το βίντεο που ακολουθεί δείχνει ένα μικρό απόσπασμα δοκιμαστικής διαδρομής. Ευχαριστούμε τους Γ. Σπανό και Γ. Βαρδίκο.
Μια σπάνια φωτογραφία από την ομάδα «Κυψέλη» στο Facebook
Ευχαριστούμε ιδιαίτερα
τον Λουκιανό Κηλαηδόνη για την
παραχώρηση της φωτογραφίας
Βρήκαμε αυτή τη σπάνια φωτογραφία χάρη στον κ. Γεράσιμο
Κλαμαριά, έναν άνθρωπο που αγαπά με όλη τη δύναμη της καρδιάς του, τη γειτονιά
του και βοηθά ώστε να διασωθεί η νεώτερη μνήμη και υλικό για την Κυψέλη.
Η φωτογραφία δείχνει τα εγκαίνια της γραμμής «Ομονοίας – Νέας
Κυψέλης». Όπως εύστοχα σχολιάζει ένας άλλος φίλος της διαδικτυακής ομάδας για
την Κυψέλη, τα λεωφορεία του 1ου ΚΤΕΛ βρίσκονται στη γωνία των οδών Φαέθοντος
και Κερκύρας έξω από το κτήριο που στεγάζεται το συνεργείο δίκυκλων των αδελφών
Μαλαταντή. Στο κτήριο που φαίνεται πίσω στεγαζόταν η «Ιόνιος Σχολή».
Η φωτογραφία πρέπει να τραβήχθηκε μεταξύ 1952 - 1955 όταν
άρχισε η επέκταση των δρομολογίων του 1ου ΚΤΕΛ, το οποίο είχε την ευθύνη για τη
δημιουργία γραμμών στο κέντρο της πρωτεύουσας και στα νέα βόρεια προάστεια της
εποχής. Τα λεωφορεία δεν είναι «χασανιώτικα» δηλαδή παλιά στρατιωτικά καμιόνια
στα οποία προστέθηκαν αμαξώματα αλλά νέες κατασκευές. Γι' αυτό και εικάζω ότι
αναφερόμαστε σ' αυτήν την τριετία.
Κάντε κλικ στη φωτογραφία και δείτε την έκφραση που έχουν οι
εισπράκτορες που ανέβηκαν πάνω στους προφυλακτήρες. Ο ένας με το καπέλο και το
σακάκι ενώ ο άλλος με το μουστάκι και το άσπρο πουκάμισο.
Ευχαριστώ για τα στοιχεία σχετικά με την Κυψέλη από τον ArgyrosDim.