Pages - Menu

26/10/13

Κι όμως υπάρχει Ελλάδα που αντιστέκεται: Το παράδειγμα της αμαξοποιΐας Τσώκου

Εξήντα πέντε χρόνια συνεχούς δυναμικής παρουσίας έχει στην ελληνική και τη διεθνή αγορά η εταιρεία κατασκευής αμαξωμάτων Τσώκου, στη Λιβαδειά 

Πλαίσιο λεωφορείου "Renaault" λίγο πριν αρχίσει η κατασκευή του.

Όλα ξεκίνησαν από την Λιβαδειά, πόλη με ξεχωριστή θέση στην «Ελληνική Αμαξοποιία» μιας και εκει γεννήθηκαν αρκετοί και σημαντικοί αμαξοποιοί. 

Εκεί βρισκόταν το αμαξοποιείο των Αδερφών Κορτέση, ένα «σχολείο» όπου από τα 14 του χρόνια ο Διονύσιος Τσώκος (γεννημένος το 1914) εργαζόταν και έμαθε την τέχνη. Μετά τον πόλεμο, το 1948 από μάστορας στο αμαξοποιείο Κορτέση έγινε συνέταιρος μέχρι την περίοδο ’51-52 όπου η οικογένεια Κορτέση μετακομίζει στην Αθήνα και αναπτύσσει πλέον εκεί την επιχειρηματική της δραστηριότητα.
Πλέον μόνος του, με τα παιδιά του Βαγγέλη, Ιωάννη και Παναγιώτη, κατασκευάζουν στο δικό τους πλέον εργοστάσιο (Θεσσαλονίκης 34 στη Λιβαδειά) καινούργια υπεραστικά λεωφορεία 32 θέσεων (τύπος Ε) πάνω σε πλαίσια κάθε μάρκας (FORD, SCANIA, OM, MERCEDES, MAGIRUS, ATLAS, BEDFORD, VOLVO κ.α όπως και συνεργάζεται με την ΒΙΑΜΑΞ που κατασκευάζει για λογαριασμό της (λόγω φόρτου εργασιών-παραγγελιών) MERCEDES LP322. Ακολούθησαν πολλά, όπως Υ1 50 θέσεων, λίγα αστικά (Α11), 100ρια, Υ4 κ.α. Οι κατασκευές
  ενισχύονταν μέχρι τη δεκαετία του ’80 από την αντικατάσταση του στόλου των ΚΤΕΛ. 
Ιστορική φωτογραφία από τη Λιβαδειά της δεκαετίας του '60, όταν χτίζονταν
ταυτόχρονα τρία λεωφορεία από ελληνικά χέρια για λογαριασμό λεωφορειούχων.
Το 1975 το εργοστάσιο μεταφέρεται εκτός της πόλης της Λιβαδειάς, όπου παραμένει μέχρι σήμερα (κοντά στον περιφερειακό της πόλης). Πλέον, τα «Αμαξώματα Τσώκος» κατασκευάζουν σε διάφορα πλαίσια καινούργια λεωφορεία για λογαριασμό ΚΤΕΛ (υπεραστικά) και  για τουριστικά γραφεία σε όλη τη χώρα. Το 1985-1986 κατασκευάζονται εκεί τα πρώτα διώροφα λεωφορεία ελληνικής κατασκευής σε πλαίσιο ΜΑΝ SR 280 και τα πρώτα σύγχρονου τύπου υπερυψωμένα με διπλό παρ-μπριζ. 

Η αμαξοποιία Τσώκος συνεργάζεται εκείνο το διάστημα με την αντιπροσωπεία της MAN αλλά και κατασκευάζει υπεργολαβικά υπεραστικά λεωφορεία για τον Σαρακάκη (SBAV).

Στα μέσα της δεκαετίας του '70 αποφασίστηκε η αντικατάσταση των παλαιών υπεραστικών λεωφορείων
32 θέσεων με νεώτερα και μεγαλύτερα λεωφορεία. Το εργαστάσιο "Τσώκου" έδωσε το παρόν. 
Από τα τέλη της δεκαετίας του ’80, συμμετέχει σε διαγωνισμούς του δημοσίου με αντιπροσωπείες πλαισίων όπως της RENAULT (Κράββαρης) και IVECO (Κοντέλλης). Κατασκευάζονται λοιπόν διάφοροι τύποι λεωφορείων, από μίνι τουριστικά, μεταφοράς προσωπικού, τουριστικά, ειδικές κατασκευές για τις ένοπλες δυνάμεις, λεωφορεία για δημόσιες επιχειρήσεις και δήμους, λεωφορεία για ιδιώτες και πολλά άλλα. 

Από το αμαξοποιείο της οικογένειας Τσώκου βγήκαν και "Chavdar" της δεύτερης γενιάς
που κυκλοφόρησαν στην τότε ΕΑΣ, στα μέσα της δεκαετίας του '80.
Το 1999 ο μεγάλος τεχνίτης-αμαξοποιός, αδελφός Ιωάννης Τσώκος φεύγει από την ζωή και η επιχείρηση συνεχίζεται από τα δύο αδέρφια Ευάγγελο και Παναγιώτη. Οι συνεργασίες με αντιπροσωπίες συνεχίζονται και αρκετές φορές εμπλουτίζονται. Το 2002 σε συνεργασία με την ΕΤΕΜΑ κατασκευάζονται από την εταιρία τα δύο βαγόνια του τελεφερίκ Λυκαβηττού. Σε συνεργασία με την ΑΒΟ-DEMAN τεχνικό γραφείο τότε και σε πλαίσιο IVECO  πραγματοποιούνται πολλές κατασκευές διασκευές σε ειδικά οχήματα για την αστυνομία. 

Κατασκευάζονται αρκετά σχολικά  λεωφορεία για λογαριασμό της OPEL και της RENAULT. Πραγματοποιούνται κατασκευές - διασκευές σε λεωφορεία-φορτηγά VW , MERCEDES και  TOYOTA. 

Σήμερα το αντικείμενο της εταιρίας παραμένει το ίδιο, με κατασκευές και επισκευές αμαξωμάτων λεωφορείων – φορτηγών και ειδικών οχημάτων. Πλέον συνεχιστής της αμαξοποιίας είναι ο μηχανολόγος - μηχανικός του ΕΜΠ κ. Διονύσης Π. Τσώκος.

Δες την ιστορία με ένα κλικ εδώ: 


19/10/13

Σύντομο αφιέρωμα στα Scania που έφτιαξε ο Γκρέμος

Μια μικρή ιστορία για έναν μεγάλο αμαξοποιό από τα Γιάννενα, τον Γκρέμο... 


Κείμενο - φωτογραφίες: Βίκτορας Π.

Στη φωτογραφία αυτή βλέπουμε ένα SCANIA υπερμείζονος τύπου, κατασκευής της γιαννιώτικης αμαξοποιίας "ΓΚΡΕΜΟΣ". 
Βρίσκεται επί της οδού Αβέρωφ, λίγο πιο πάνω από το Κάστρο και εκτελεί το δρομολόγιο 9 ΒΕΛΙΣΣΑΡΙΟ-ΜΩΛΟΣ με κατεύθυνση προς Βελισσάριo (στρατόπεδο, στην έξοδο της πόλης προς Αθήνα).

Το 1ο λεωφορείο αυτού του τύπου κυκλοφόρησε στην πόλη την άνοιξη του 1981 και αντικατέστησε ένα Mercedes LP322 με δίφυλλες πόρτες – σαν αυτά του Βόλου, αλλά λίγο πιο μικρό (με # παρμπριζ 14)

Λίγο αργότερα, νομίζω αρχές καλοκαιριού του 1981, κυκλοφόρησε άλλο ένα ίδιο, με # παρμπριζ 15. Η διαφορά του από το 14, ήταν ότι ενώ οι πόρτες του 14 ήταν απ’ έξω ασπρες-μπλε, του 15 ήταν άσπρες. Δυστυχώς, δεν θυμάμαι για το 15, ποιο λεωφορείο αντικατέστησε.

Το φθινόπωρο του 1981, κυκλοφόρησε το 3ο λεωφορείο αυτού του τύπου, που φαίνεται παρακάτω. Οι πόρτες του, είχαν μια μικρή διαφορά στην κατασκευή, σε σχέση με τα 14 και 15. Αντικατέστησε ένα Volvo του Σαρακάκη.

Το #18, στο αμαξοστάσιο της οδού Πειραιώς, περισώζεται με τη φροντίδα της ΛΑΕΓΕ.

10/10/13

Αγκάλιασαν την πρωτοβουλία του Α.Ο. Χανιά με το μουσειακό Biamax (ΦΩΤΟ - VIDEO)



Ιδιαίτερη επιτυχία είχε η συμμετοχή παλιού αστικού λεωφορείου της συλλογής Λαζαρόπουλου στην εκδήλωση του «Α.Ο. Χανιά» για την επιστροφή της ομάδας στη Β’ Εθνική ύστερα από 32 χρόνια.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ομάδας περισσότεροι από τρεις χιλιάδες άνθρωποι πέρασαν από το υπαίθριο περίπτερο του «Α.Ο.Χ.» στην πλατεία Σοφοκλή Βενιζέλου μπροστά στην Αγορά των Χανίων. Είδαν το μουσειακό Mercedes Benz Ο322 Βιαμάξ αλλά και την έκθεση φωτογραφίας με στιγμιότυπα από την ιστορία του ΑΟΧ από το 1945 ως σήμερα.

Την Κυριακή, το μουσειακό λεωφορείο μετέφερε στο γήπεδο των Περιβολιών 21 παλαίμαχους ποδοσφαιριστές του «Α.Ο. Χανιά» προκειμένου να παρακολουθήσουν τον αγώνα με τον «Φωκικό», επί του οποίου επικράτησε η κρητική ομάδα.

«Η προσπάθεια μας είναι καθαρά ιδιωτική, δεν παίρνουμε καμία απολύτως επιδότηση και στόχος μας είναι να κρατήσουμε ζωντανή την βιομηχανική κληρονομιά της χώρας», ανέφερε στο Αθηναϊκό Πρακτορείο ο κ. Χάρης Λαζαρόπουλος, διαχειριστής της ΛΑΕΓΕ. 

Ο μοναδικός φορέας που υποστηρίζει διαχρονικά αυτήν την προσπάθεια είναι ο ΟΑΣΑ και ειδικά οι εργαζόμενοι της Ο.ΣΥ. (πρώην ΕΘΕΛ) οι οποίοι έχουν αγκαλιάσει αυτήν την πρωτοβουλία και χάρη σ' εκείνους αυτή τη στιγμή μερικά από τα πιο όμορφα μουσειακά λεωφορεία που κατασκευάστηκαν στη χώρα μας φιλοξενούνται και φυλάσσονται. 

Όπως μετέδωσε το ΑΠΕ, ο κ. Λαζαρόπουλος εξέφρασε την άποψη ότι θα μπορούσε το κράτος να έχει δημιουργήσει το Εθνικό Μουσείο Μεταφορών ώστε να μείνει ζωντανό ένα κομμάτι της σύγχρονης Ελλάδας και της βιομηχανικής κληρονομιάς.


Ιδιαίτερα συγκινητική ήταν η παρουσία της ομάδας «Ποδηλατοδρομίες» των Χανίων που πέρασαν από την πλατεία για να δουν το λεωφορείο και την έκθεση, καθώς και η υποστήριξη που είχε η εκδήλωση από το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, τα «Χανιώτικα Νέα», τη «Νέα Τηλεόραση», τον σταθμό «Κύδων» αλλά και από την εφημερίδα ΕΘΝΟΣ. 

Aπολαύστε τώρα τον μοναδικό χαιρετισμό που σας απευθύνουν οι ποδηλάτες των Χανίων δίπλα στο  μουσειακό λεωφορείο Mercedes Benz O322 Βιαμάξ: 


05/10/13

Κρήτη: Με αστικό Mercedes Βιαμάξ γιορτάζει ο Α.Ο. ΧΑΝΙΑ! (ΦΩΤΟ - VIDEO)



Η επιστροφή στα σαλόνια της Β' Εθνικής ύστερα από 32 χρόνια δεν είναι και λόγο πράγμα! Ο ιστορικός "Α.Ο. ΧΑΝΙΑ" μπαίνει πάλι δυναμικά στο παιγνίδι και κάνει υπερήφανους τους οπαδούς του. 



Η νέα διοίκηση της ομάδας δεν ξεχνά την ιστορία του "Α.Ο.Χ." που άρχισε το 1945 και κατά την πορεία της ως σήμερα ανέδειξε μερικά από τα μεγαλύτερα ταλέντα του κρητικού και του ελληνικού ποδοσφαίρου. 

Για το λόγο αυτό, ο νέος "Α.Ο. Χανιά" παρουσιάζει με καμάρι σειρά ιστορικών φωτογραφιών από ένδοξες σελίδες της αγωνιστικής ιστορίας του μέσα σε ένα μουσειακό αστικό λεωφορείο "Mercedes Benz" Ο322 που κατασκευάστηκε πριν από πενήντα χρόνια από τη Βιαμάξ